Der var en gang – da Citroën havde en meget stor og smuk sedan kaldet C6. I 2005 lancerede Citroën den 4,90 meter lange limousine, men den udgik i 2012 efter beskedne salgstal og uden at få en afløser.
![Citroën C6 "Kina-edition" er 4,96 meter lang og på den måde imposant. Men hjulene virker ikke helt store nok. Fotos: Torben Arent](/sites/default/files/d6images/citroen-c6-bag.jpg)
Sammen med Dongfeng
Den 4,96 meter lange bil er udviklet sammen med den ene af PSAs partnere i Kina, Dongfeng, som får sin egen version af bilen.
SE OGSÅ: Kineserbil med fransk indmad
Den kinesiske C6 er ikke nær så flamboyant og kunstnerisk som den europæiske, bortset fra den meget voldsomme grill – næsten i gammel dollargrin-stil. Designet er skabt i Paris i tæt samarbejde med Citroëns designcenter i Shanghai, som sørger for at komme med input om de kinesiske kunders smag. Og det er givetvis herfra, den kæmpe kromgrill stammer.
![De kendte Citroën-vinkler har fået selskab nedenunder af en voldsom mængde krom. Højst usædvanligt for en Citroën.](/sites/default/files/d6images/citroen-c6-front.jpg)
Bygget på EMP2-platform
Interessant er, at den nye C6 er baseret på PSAs nye, avancerede EMP2-platform. Det er første gang, den benyttes på en fabrik i Kina. Hidtil har alle biler her været baseret på den gamle Platform 2.
Der er ingen planer om at den nye C6 skal sælges i Europa.
Anderledes kan det muligvis blive med en planlagt DS-udgave, der kan ventes om tre år.