Lanceringen af Opel Ampera-e er for længst overstået i Europa, og i vores norske broderland er salgstallene allerede meget høje.
Men nu tyder det på, at vi danskere må væbne os med ekstra megen tålmodighed, hvis vi vil købe den nye elbil fra Opel.
500 km officiel rækkevidde

SE OGSÅ: Opel Ampera-e: Elbil med stor tank
Motor kunne ved præsentationen køre 380 km på en opladning, og dermed er Opels elbil for alvor blevet et godt alternativ til en almindelig bil. Prisen er endnu ukendt, men i omegnen af 400.000 kroner lyder som et godt bud.
Bygges i USA
Det er kombinationen af en uventet stor efterspørgsel og en noget begrænset produktion, der er årsag til den udskudte lancering. Opel Ampera-e bygges i USA og sælges i næsten to identiske udgaver som hhv. Opel Ampera-e og Chevrolet Bolt.
Mens General Motors ejer Chevrolet, er det snart franske PSA (Peugeot og Citroën), der ejer Opel, og den konstellation har kastet lidt knas i, hvordan antallet af producerede biler skal fordeles mellem de to varianter.
Og som om det ikke er nok, har et uventet stort antal ordrer af Ampera-e fra særligt Norge betydet, at der ikke er biler nok til, at bilen også kan lanceres på andre markeder. Endnu er det derfor kun Norge, Tyskland, Holland og Schweiz, der får leveret biler.
SE OGSÅ: Nordmændene hugger vores elbiler
Tidligst om halvandet år
I Danmark lød det i første omgang, at vi kunne vente den første Ampera-e til landet i begyndelsen af 2018, men nu er lanceringen udskudt til i hvert fald sidste del af 2018. Muligvis endnu senere og muligvis aldrig.
Sidstnævnte kan blive aktuelt, hvis den endelige lancering bliver så sen, at den falder sammen med lanceringen af PSA’s egen elbil, der ventes på markedet i 2019. I så fald vil Opel Ampera-e blot blive en lille parentes i dansk bilhistorie.