Peugeot/Citroëns og Toyotas fælles mikrobil Peugeot 107, Toyota Aygo og Citroën C1 har været blandt de dominerende i de senere års danske småbils-boom, og selvom de tre søskende efterhånden har ni år på bagen, blev de i 2013 tilsammen solgt i næsten 16.000 eksemplarer herhjemme. I alt er der solgt over 92.000 107, Aygo og C1 i Danmark.
Næste generation har derfor en meget tung arv at løfte, når den får verdenspremiere på næste måneds internationale biludstilling i Genève. Logisk nok skal Peugeots udgave hedde 108, og i Genève får den selskab af de nye udgaver af Citroën C1 og Toyota Aygo. Alle tre skal som forgængerne bygges på PSA Peugeot Citroëns og Toyota fælles fabrik i Kolín i Tjekkiet.
Stadig en lille bil
Peugeot 108 er med sine 347 cm beskedne to cm længere end 107, mens bredden er uændret 163 cm. Til gengæld er det ordinære bagagerum nu på 180 liter mod tidligere 139, og med lappekit i stedet for reservehjul forøges kapaciteten til 196 liter. Det er dog stadig beskedent i forhold til hovedkonkurrenterne VW Up/Skoda Citigo og Seat Mii, der sluger 251 liter med bagsædet på plads.
Til gengæld er læssehøjden relativt beskedne 77 cm, og en meters afstand mellem de to hjulkasser i bagagerummet hjælper også på anvendeligheden; som på forgængeren er selve bagklappen i glas. 108 fås med tre eller fem døre, og den kan også leveres i en version med foldetag kaldet Top! Cabriolet. Taget fås i tre farver, der passer til lak- og interiørfarver.
LÆS OGSÅ: Varm sommer i mikroklassen
Trykskærm styrer funktioner
I topversionen Allure domineres kabinen – som Peugeot desværre endnu ikke vil vise billeder af – af en syv tommers trykskærm, der ligesom i storebror Peugeot 208 styrer mange funktioner og kan stemmestyres og opkobles med førerens smartphone. Skærmen kan også leveres til den enklere Active-version, desuden fås 108 med udstyr som bakkamera, automatisk klimaanlæg og nøglefri start. Seks airbags og Isofix-beslag til to autostole er standard.
Køberne får to trecylindrede benzinmotorer at vælge imellem, en 1.0-liters på 68 hk, der kan leveres med femtrins manuel gearkasse eller automatisk skiftefunktion, samt en 1.2-liters på 82 hk; her er manuelt gear eneste valgmulighed. Alt efter version svinger CO2-udslippet fra 88 g/km (1.0 e-VTi) til 99 g/km (1.2 VTi).
På gaden til juni
Den nye Peugeot 108 introduceres herhjemme i løbet af juni, formentlig stort set samtidig med de nye søskende fra Toyota og Citroën. Priserne oplyser Peugeot intet om – men med tanke på den fortsat benhårde konkurrence i mikroklassen bør 108 ikke blive meget dyrere end forgængeren, der officielt koster fra godt 90.000 kr., men for tiden sælges i en femdørs kampagneversion til 78.770 kr. inklusive levering og aircondition.