Det sker med en gennemgribende fornyelse, der tyder på, at den fem år gamle Polo, Årets Bil i Danmark 2010, skal køre videre omkring tre år endnu.
Kosmetisk er forandringen forsvindende lille; mest synlig ved frontspoiler og partiet omkring den bageste nummerplade. Men det er indeni, ingeniørerne har haft travlt.
Mange nye motorer
En stribe af nye motorer dukker op i årets løb. Interessant er bl.a., at den trecylindrede 1.0-benzinmotor fra Up indfinder sig i Polo, men er ændret på en lang række områder. Først kommer MPI-versionen med hhv. 60 og 75 hestekræfter, og til efteråret følges op med en TSI-udgave, dvs. med turbo, på 90 hestekræfter. Senere på året kommer den lille TSI-motor også i en udgave med 110 hk.
SE OGSÅ: VW gør benzin til Bluemotion
Disse TSI-varianter er endnu ikke nået frem til Up, men det sker senest i 2016, når Up GT omsider er klar.
Dieselmotor vokser
Også dieselmodellerne bliver fornyet.Den trecylindrede 1,2 TDI erstattes af en 1,4-liters med samme ydelse (75 hk), men lavere forbrug og større moment. ”1.4 er mere optimalt end 1.2”, lyder begrundelsen motorspecialist Ekkehard Pott den usædvanlige ”up-sizing” af motorvolumen.
Mange andre tekniske fornyelser kommer fra Golf og den såkaldte MQB-platform.
Det gælder den nye, rent elektriske servostyring i stedet for den hidtidige elektrohydrauliske.
Først med automatisk nødbremse
Også den kraftige opgradering af sikkerhedsudstyr er hentet hos Golf. Polo fås nu – som ekstraudstyr – med automatisk nødbremse, både en ”City Brake”, som kendes fra Up og som virker op til 30 km i timen, og en ”Front Assist”, der også fungerer ved motorvejshastighed. Systemet kan advare i flere omgange og gøre bilen ”klar”, inden det til sidst hamrer bremsen i af sig selv, hvis bilen er ved at køre ind i noget.
De to sikkerhedssystemer hænger sammen i samme udstyrspakke og kan udvides med en automatisk fartpilot.
Polos sikkerhedsudstyr arbejder via radar, mens Up ”nøjes” med et kamerabaseret system, der til gengæld er standard i Danmark. Polo bliver første model i miniklassen, der kan fås med nødbremse og automatisk fartpilot.Fra Golf arver Polo også det sikkerhedssystem, der bremser automatisk efter en kollision, så bilen ikke fortsætter ud i flere sammenstød. Ligeledes får Polo døsighedsalarm.
VWs mini vil også kunne fås med LED-nærlys og justerbare støddæmpere.
Radioer som i Golf
Nye radioer og infotainmentsystemer er også i Golf-stil. Standard bliver en sort-hvid fem tommers pegefølsom skærm, hvor radioen har DAB. Den kan opgraderes i tre trin til farve, større skærm, bluetooth mm.Den fornyede Polo er i Danmark til maj. Priserne er ikke forhandlet på plads, men i Tyskland koster den nye det samme som den gamle og har mere udstyr. Med den danske importørs strategi om at sælge mange biler, er der ingen grund til at tro, at den nye bliver dyrere i Danmark. Snarere tværtimod.