Rudekuvert skal minde om synsindkaldelse i eBoks

Oversete synsindkaldelser i eBoks har fået Færdselsstyrelsen til at indføre et fysisk servicebrev.

Bilist

Overgangen fra fysisk til elektronisk indkaldelse til bilsyn har nok været lidt for brat for mange bilejere. I hvert fald har Færdselsstyrelsen siden november sidste år sendt servicebreve ud i form af en velkendt rudekuvert.

Baggrunden er, at siden man i april 2015 overgik til at indkalde bilejerne via eBoks efterfølgende oplevede en stigning i antallet af bilejere, som udeblev fra det lovpligtige bilsyn. Ofte med bøde til følge.

LÆS OGSÅ: Bilejere skal vænne sig til digital synsindkaldelse

I erkendelse af at mange stadig overser elektronisk post fra det offentlige elektronisk, besluttede Færdselsstyrelsen efter dialog med Digitaliseringsstyrelsen at tage servicebreve i brug. Og noget tyder på, at det har hjulpet. I hvert fald har man i styrelsen siden kunnet konstatere, hvad man kalder ”en klar tendens til færre rykkere og bøder.”

LÆS OGSÅ: Bilen i eBoks

Ikke en erstatning for e-post

”Det har vel altid været en udfordring, at få alle borgere til at læse alt deres post fra det offentlige. Det ændrer sig ikke, bare fordi posten nu kommer digitalt. Derfor har vi været forberedt på, at nogle heller ikke ser synsindkaldelsen i eksempelvis deres eBoks,” siger kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen, Louise Palludan Kampmann og tilføjer:

”Men det er vigtig at understrege, at Færdselsstyrelsens servicebrev ikke er en erstatning for den digitale post men en påmindelse om, at man har modtaget e-post fra det offentlige. Den sendes dog kun, hvis man ikke har reageret på de første digitale beskeder. Jeg synes kun, det er positivt, at man på den måde bakker op og fortæller folk, at det altså er ad elektronisk vej, de fremover vil få post fra det offentlige. Og selvom vi stadig har en udfordring, kan vi se, at det går den rigtige vej,” siger hun.

SE VIDEO: Sådan syner vi din bil

Louise Palludan Kampmann opfordrer samtidig folk til at tilmelde sig ordningen om at modtage en e-mail eller sms, når man her fået ny digital post.

Hvor meget øvelsen med frimærker og rudekuverter koster, har Færdselsstyrelsen endnu ikke overblik over, ligesom det endnu ikke er besluttet, hvor længe man vil fortsætte med at sende servicebreve til bilejerne via rudekuvert.