Selvkørende sparegrise klar til nye udfordringer

To danske eksperimentalbiler er klar til at dyste i den årlige miljøkonkurrence Shell Eco-Marathon. Det drejer sig om flere hundrede km pr. liter. Hvis teknikken holder til den krævende bane.

Bilist

DTUs bil, der kører på bioætanol, har før vundet sin kategori ved Shell Eco-Marathon, men i fjor svigtede teknikken fatalt. Fotos: Torben Arent
DTUs bil, der kører på bioætanol, har før vundet sin kategori ved Shell Eco-Marathon, men i fjor svigtede teknikken fatalt. Fotos: Torben Arent
Atter i år gav Prins Joachim sig god tid til at høre om de forbedringer, studerende fra Danmarks Tekniske Universitet og Aalborg Universitet har udført det seneste år, da de fornyede eksperimentalbiler blev vist frem forud for Shell Eco-Marathon.

Shell Eco-Marathon er en årlig konkurrence, hvor flere tusinde tekniske studerende fra hele Europa dyster om at køre længst på centiliteren – eller på en watttime eller et gram brint.

Delvis selvkørende

De studerende ved DTU har i det forløbne år fået installeret sensorer og anden teknik, så den til en vis grad kan se forhindringer og køre selv.
De studerende ved DTU har i det forløbne år fået installeret sensorer og anden teknik, så den til en vis grad kan se forhindringer og køre selv.
De studerende fra de to danske universiteter havde nok at fortælle Prins Joachim, for der er sket mange fornyelser hos de to hold siden sidste år.

DTU-bilen har således fået delvis selvkørende funktion, som dog først skal bruges fra 2018, hvor det kommer til at indgå i konkurrencen.

Bilen kan nu – på et skrøbeligt og lidt primitivt niveau i forhold til produktionsbiler - se forhindringer og styre selv.

Meget aerodynamisk, men...

Prins Joachim viser hvert år interesse for de danske hold, der skal med til Shell Eco-Marathon. Her får han fortalt om DTUs nye testbænk.
Prins Joachim viser hvert år interesse for de danske hold, der skal med til Shell Eco-Marathon. Her får han fortalt om DTUs nye testbænk.
Andre studerende på DTU-holdet har konstrueret en avanceret prøvebænk, hvor bilen, der kører på bioætanol, kan testes. Yderligere et hold har haft travlt med de tunge matematiske modeller for at regne på aerodynamik på en helt ny, lille model til næste år.

Gruppen har gjort det i fjor også, men selv om aerodynamikken var god, viste det sig, at der ikke var plads til føreren… Med nye værktøjer er det denne gang lykkedes at kombinere de to vigtige krav.

Aalborg kører på brintdråber

Aalborg-bilen har fået helt nyt, aerodynamisk glasfiberkarrosseri ved hjælp af omtrent samme, avancerede matematiske modeller, som DTU har brugt. Resten af bilen er også nybygget, men nogenlunde tilsvarende den gamle bil.

Som hidtil kører Aalborg-bilen på brint, og til i år er bl.a. brændselscellerne optimeret, og der er arbejdet med forbedret styring af elmotoren. Holdet har endnu ikke afgjort, om det går efter én motor med 400 watt eller to med hver 200.

Også den helt nybyggede brændselscellelbil fra Aalborg Universitet fik kongelig opmærksomhed.
Også den helt nybyggede brændselscellelbil fra Aalborg Universitet fik kongelig opmærksomhed.

Ikke testet

Bilen er endnu ikke helt samlet og prøvekørt, men alle komponenter er testet, og nordjyderne er optimistiske med at kunne gennemføre den krævende bane.

Årets Shell Eco-Marathon finder sted i London i Kristi himmelfartsferien.

SE OGSÅ: Når nørderne dyster: 2.600 km pr. liter