
Shell Eco-Marathon er en årlig konkurrence, hvor flere tusinde tekniske studerende fra hele Europa dyster om at køre længst på centiliteren – eller på en watttime eller et gram brint.
Delvis selvkørende

DTU-bilen har således fået delvis selvkørende funktion, som dog først skal bruges fra 2018, hvor det kommer til at indgå i konkurrencen.
Bilen kan nu – på et skrøbeligt og lidt primitivt niveau i forhold til produktionsbiler - se forhindringer og styre selv.
Meget aerodynamisk, men...

Gruppen har gjort det i fjor også, men selv om aerodynamikken var god, viste det sig, at der ikke var plads til føreren… Med nye værktøjer er det denne gang lykkedes at kombinere de to vigtige krav.
Aalborg kører på brintdråber
Aalborg-bilen har fået helt nyt, aerodynamisk glasfiberkarrosseri ved hjælp af omtrent samme, avancerede matematiske modeller, som DTU har brugt. Resten af bilen er også nybygget, men nogenlunde tilsvarende den gamle bil.
Som hidtil kører Aalborg-bilen på brint, og til i år er bl.a. brændselscellerne optimeret, og der er arbejdet med forbedret styring af elmotoren. Holdet har endnu ikke afgjort, om det går efter én motor med 400 watt eller to med hver 200.

Ikke testet
Bilen er endnu ikke helt samlet og prøvekørt, men alle komponenter er testet, og nordjyderne er optimistiske med at kunne gennemføre den krævende bane.
Årets Shell Eco-Marathon finder sted i London i Kristi himmelfartsferien.
SE OGSÅ: Når nørderne dyster: 2.600 km pr. liter