Space Star får udbedret sine svagheder

Mitsubishi har givet sin lille Space Star en større opfriskning. Det indebærer prisstigning på 10.000-12.500 kr.

Nyt om biler

Præcis to år efter sin lancering i Danmark får Mitsubishi Space Star et større facelift. Det gælder både design og teknik.

Ud over en helt ny front og bagende består faceliftet ifølge Mitsubishi bl.a. af en forbedret undervogn og styretøj, der skulle give bedre køreegenskaber. Støddæmpernes dæmpningsrate er gjort hårdere fortil.

Mere præcist styretøj

Space Star er forlænget 1,5 cm fortil og 7 cm bagtil. Foto: Mitsubishi
Space Star er forlænget 1,5 cm fortil og 7 cm bagtil. Foto: Mitsubishi
Desuden er servostyringen ændret, så Space Star vil opleves mere præcis og stabil.

Standard på alle modeller er nu hill start assist, der automatisk holder bilen bremset i nogle sekunder, når man skal sætte i gang på en bakke.

Apple Car Play

Nyt er muligheden for ’Multifunction GPS Navigation,’ der består af en 6,5 tommers trykskærm og integrerer Apple Car Play og (senere) Android Auto.

I kabinen er der kommet bedre materialer, fornyet rat og et mere afdæmpet instrumentpanel, der skulle give bedre overskuelighed.

Køreegenskaber og materialekvalitet har været blandt de gennemgående kritikpunkter af den nuværende model.

Benzinøkonomien er uændret med officielt 25,0 km/l på den lille og 24,4 for den store.

10.000-12.500 kr. dyrere

Faceliftet betyder også, at prisen er løftet. Grundmodellen med 71 hk kostede før 94.000 kr., men er nu steget til 10.000 kr. til 104.000 kr.
Modellen med 80 hestes motor er i billigste udgave, der nu hedder Inlead, blevet 12.500 kr. dyrere og står til godt 116.000 kr.

Modelprogrammet er ganske bredt og bl.a. tilbydes en version med trinløst automatgear.

Midt mellem mikro- og miniklasse

Mitsubishi omtaler konsekvent bilen som en B-segmentbil, dvs. tilhørende miniklassen, men selv om den fornyede version har fået forlænget næsen og bagenden med tilsammen otte cm til 3,80 meter, ligger Space Star i bedste fald mellem det lille A-segment og det større B-segment.

Den afgørende akselafstand er således 2,45 meter, hvor Hyundai i10 og Opel Karl ligger på 2,39 meter, mens miniklassen begynder ved 2,51 meter repræsenteret ved Toyota Yaris.

Space Star kan bedst sammenlignes med den nye Ford Ka, der har en akselafstand på 2,49 meter, og dermed ligesom Space Star ligger mellem de to klasser.

SE OGSÅ: Ford henter forvokset Ka i Indien

Salget er styrtdykket i år

Salget af Space Star har været stærkt svingende. Da den nuværende model med nogen forsinkelse blev lanceret for præcis to år siden, gik det hurtigt med at få flere skibsladninger over disken. I sin bedste måned, november 2014, lå Space Star nr. fire på hitlisten. Det fortsatte også godt i første halvdel af 2015, men for et år siden dykkede salget.

I de første syv måneder af 2015 blev det til 2.500 biler, mens det i år kun er blevet til 680. Den større ASX er i år solgt i en halv gang flere eksemplarer.