Ssangyong gør klar til kæmpe-Tivoli

Det koreanske SUV-mærke er på vej med en model større end den nye Tivoli. Hybridteknik indgår. Konceptbilen SIV-2 giver på Genève-udstillingen en god indikation.

Nyt om biler

Ssangyong er endnu mindre kendt i Danmark end i mange andre lande efter næsten et årtis fravær. Synligheden vil stige, når mærket til foråret gør comeback med nye forhandlere og to kompakte Tivoli-modeller.

Men det koreanske mærke har flere modeller på vej som led i sin relancering. Et godt indblik i den halvnære fremtid får man på Genève-udstillingen til marts, hvor konceptbilen SIV-2 debuterer.

Mildhybrid

Ssangyong viste allerede i 2013 denne SIV-1. Der ser ikke ud til at være sket meget på tre år. Foto: Ssangyong
Ssangyong viste allerede i 2013 denne SIV-1. Der ser ikke ud til at være sket meget på tre år. Foto: Ssangyong
Det er en crossover i klasse med Nissan Qashqai og VW Tiguan, og bilen lader til at få hybridteknik i den lette afdeling. Det vil sige, at elmotor og batteri er så lille, at bilen reelt ikke kan køre på strøm alene. Til gengæld er teknikken billigere og mere kompakt end en ”fuld” hybrid som Toyota Prius.

Konceptbilen har 1.5 turbobenzinmotor med direkte indsprøjtning kombineret med en 10 kW (14 hk) elmotor. Litiumbatteriet indeholder en halv kilowatttime energi.

Platformen og teknikken kan videreudvikles til andre alternative drivlinjer: almindelig (fuld) hybrid, opladningshybrid og ren elbil, siger Ssangyong.

Kommer 2018

Til efteråret er Ssangyong klar med denne forlængede Tivoli-model med tilnavnet XLV. Akselafstanden er uændret, men karrosseriet er forlænget 24 cm bagtil. Der lader ikke til at være plads til en tredje sæderække.
Til efteråret er Ssangyong klar med denne forlængede Tivoli-model med tilnavnet XLV. Akselafstanden er uændret, men karrosseriet er forlænget 24 cm bagtil. Der lader ikke til at være plads til en tredje sæderække.
Produktionsudgaven af SIV-2 er formentlig klar i 2018.

Her i foråret 2016 lanceres den kompakte crossover Tivoli, og til efteråret følger en forlænget udgave, XLV, efter.

SE OGSÅ: Tivoli skal give Ssangyong comeback