Suzuki klar med farverig mikro-SUV

Suzuki venter stor dansk interesse for sin nyeste opfindelse: mikro-SUVen. Navnet er Ignis, og bilen er klar til april med danskervenlige priser og højt udstyrsprogram.

Nyt om biler

Ignis er egentlig et gammelt navn, som Suzuki har hevet op af hatten igen. Men denne gang er det knyttet til en ny biltype, der ikke rigtig er set før: en høj, fleksibel bil med god frihøjde, mulighed for firehjulstræk, og som til og med fås i moderigtige tofarvede lakeringer. Suzuki har selv døbt den en mini-SUV.

Den skrå bagklap giver bilen et sportsligt udseende, og i bagagerummet er der 260 til 373 liter alt efter bagsædets position. Foto: Suzuki
Den skrå bagklap giver bilen et sportsligt udseende, og i bagagerummet er der 260 til 373 liter alt efter bagsædets position. Foto: Suzuki
Den moderne biltype er netop nu på vej til Danmark fra Japan i store mængder, for den danske importør venter en stor interesse for modellen. Med startpriser på 132.000 kroner er der da også langt op til konkurrenterne. Selv når man ser på de bedre udstyrede versioner, er der tale om en bil, der giver meget værdi for pengene.

Kun en motor

Den nye Ignis kommer i 14 farver, hvoraf en del af dem kan kombineres, så taget er sort. Sammen med tre udstyrsniveauer giver det et hav af kombinationsmuligheder.

Motoren er dog i alle tilfælde en 1.2 firecylindret sag på 90 hestekræfter, men også den kan varieres i enten grundversionen eller en hybridudgave, der ved hjælp af et lille batteri og en kombineret startmotor og generator kan klemme lidt mere ud af de dyre dråber. Den kører således 23,3 km pr. liter på papiret, mens grundudgaven er notere for 21,7.

Suzuki Ignis er en ny mikroi-SUV, der med stor højde og fem døre giver let ind- og udstigning samt godt overblik over trafikken.
Suzuki Ignis er en ny mikroi-SUV, der med stor højde og fem døre giver let ind- og udstigning samt godt overblik over trafikken.
Som udgangspunkt trækker Ignis på forhjulene, men man kan tilkøbe et ret enkelt konstrueret firehjulstræk, der ved behov sikrer, at også baghjulene trækker med. Særligt for dem, der vil benytte muligheden for at kunne trække de tilladte 1.000 kg, er det en interessant mulighed, da Ignis dermed er Danmarks billigste bil med firehjulstræk.

Fin sikkerhedstest

Euro NCAP har allerede testet den nye Ignis. Udgaver med automatisk nødbremse får fem flotte stjerner, mens grundudgaven uden sikkerhedspakken kun har fået tre. FDM anbefaler derfor, at man vælger udgaven med sikkerhedspakken. Den pakke koster 7.000 kroner til grundudgaverne, mens den er standard på topudgaven, Adventure.

Alle udgaver er udstyret med en 1.2-liters motor med 90 hk. I topudgaven er der tilknyttet en simpel hybrid-teknik, der får bilen til at køre en smule længere på literen.
Alle udgaver er udstyret med en 1.2-liters motor med 90 hk. I topudgaven er der tilknyttet en simpel hybrid-teknik, der får bilen til at køre en smule længere på literen.
Pakken indeholder automatisk nødbremse, der selv bremser for biler og fodgængere, samt et par systemer, der advarer, hvis man enten er på vej ud over vognbanens sidelinjer, eller hvis man er ved at falde i søvn.

Fleksibel kabine

Kabinen er ret fleksibel i de fleste udgaver. Bagsædet er todelt, og hver del kan forskydes 16,5 cm i længden, så man enten får fin benplads eller mere bagageplads (260-373 liter). Til gengæld er der kun plads til to personer, og Ignis er derfor kun en firepersoners bil i de fleste versioner.

Foran er der fin plads takket være den oprejste siddeposition og den store loftshøjde.

Den nye Ignis er i Danmark først i april, og Motor vender tilbage med en test af bilen i et kommende nummer.

 

Suzuki Ignis (med sikkerhedspakke)

1.2 Club                      138.870 kr.

1.2 Active                   152.870 kr.

1.2 Active 4WD         180.870 kr.

1.2 Adventure             163.870 kr.

1.2 Adventure Hybrid 168.870 kr.

SE OGSÅ: Suzuki Ignis - mikro med gnist