Ignis er egentlig et gammelt navn, som Suzuki har hevet op af hatten igen. Men denne gang er det knyttet til en ny biltype, der ikke rigtig er set før: en høj, fleksibel bil med god frihøjde, mulighed for firehjulstræk, og som til og med fås i moderigtige tofarvede lakeringer. Suzuki har selv døbt den en mini-SUV.

Kun en motor
Den nye Ignis kommer i 14 farver, hvoraf en del af dem kan kombineres, så taget er sort. Sammen med tre udstyrsniveauer giver det et hav af kombinationsmuligheder.
Motoren er dog i alle tilfælde en 1.2 firecylindret sag på 90 hestekræfter, men også den kan varieres i enten grundversionen eller en hybridudgave, der ved hjælp af et lille batteri og en kombineret startmotor og generator kan klemme lidt mere ud af de dyre dråber. Den kører således 23,3 km pr. liter på papiret, mens grundudgaven er notere for 21,7.

Fin sikkerhedstest
Euro NCAP har allerede testet den nye Ignis. Udgaver med automatisk nødbremse får fem flotte stjerner, mens grundudgaven uden sikkerhedspakken kun har fået tre. FDM anbefaler derfor, at man vælger udgaven med sikkerhedspakken. Den pakke koster 7.000 kroner til grundudgaverne, mens den er standard på topudgaven, Adventure.

Fleksibel kabine
Kabinen er ret fleksibel i de fleste udgaver. Bagsædet er todelt, og hver del kan forskydes 16,5 cm i længden, så man enten får fin benplads eller mere bagageplads (260-373 liter). Til gengæld er der kun plads til to personer, og Ignis er derfor kun en firepersoners bil i de fleste versioner.
Foran er der fin plads takket være den oprejste siddeposition og den store loftshøjde.
Den nye Ignis er i Danmark først i april, og Motor vender tilbage med en test af bilen i et kommende nummer.
Suzuki Ignis (med sikkerhedspakke)
1.2 Club 138.870 kr.
1.2 Active 152.870 kr.
1.2 Active 4WD 180.870 kr.
1.2 Adventure 163.870 kr.
1.2 Adventure Hybrid 168.870 kr.
SE OGSÅ: Suzuki Ignis - mikro med gnist