Det skal være nemt at holde telefonmøde i bilen. Det mener Volvo, som nu er klar til at lancere en særlig version af Microsofts Skype-app i alle sine 90-modeller.
Dermed tager mærket et nyt, lille skridt i udviklingen af den forbundne bil.
Det kan jo være mentalt krævende at føre en krævende telefonsamtale. Er det forsvarligt at gøre det under kørslen?

Det er her, Volvo første viser det nye system frem.
Slipper med at fumle
- Med vores Skype-løsning bliver det enkelt og forsvarligt at kalde op til telefonmødet. Man skal ikke fumle med en håndholdt telefon eller huske en pin-kode til telefonmødet. Det hører også med, at med Pilot Assist aflastes føreren ved motorvejskørsel, uddyber Anders Tylman-Mikiewicz.
Han tilføjer, at den integrerede Skype-løsning giver ekstra god mening på længere sigt, når Volvo omkring 2021 lancerer biler, der kan køre helt selv på nogle typer motorveje.
Ideelt i kombination med selvkørende bil
- Med autonom kørsel lige rundt om hjørnet forudser vi en fremtid, hvor fleksible arbejdsredskaber vil gøre det muligt at tilbringe stadig mindre tid på kontoret. Det her er bare begyndelsen på en helt ny måde at bruge tiden i bilen på, siger Tylman-Mikiewicz.
Med den integrerede Skype i bilen bliver det også muligt at tjekke forestående møder og se, hvem der deltager i dem. Man kan koble sig på møder blot med et klik på bilens store skærm.
Microsoft gør bilen intelligent
Den nye Skype-løsning er integreret i bilens infotainment-skærm, og app’en er til gængelig i alle 90-modeller, også de første.
Volvos samarbejde med Microsoft omfatter også forskning i brug af Cortana, der er Microsofts digitale assistent. Cortana, som også Renault og Nissan er på vej med, kan ikke blot forstå almindelig tale, men også til en vis grad lære at forstå førerens hensigter og vaner.
SE OGSÅ: Hvad betyder 'connected car'