Det er nok alligevel ikke helt slut med de dyreste modeller af Tesla S i Danmark.
Den kommende indfasning af registreringsafgift ville ramme de dyre modeller særlig hårdt, da der netop ikke var nogen indfasning. Elbiler med en nettopris på over 800.000 kr. skulle fra 1. januar 2016 betale 180 procent afgift med det samme.
Elbiler under denne grænse blev bevilget en gradvis indfasning på fire år.
Men i sidste sekund har Skatteministeriet opdaget, at det ikke var sikkert, at EU-Kommissionen kunne acceptere denne forskelsbehandling, så derfor er den indtil videre fjernet fra loven.
240.000 kr. sparet
Dermed stiger den dyre Tesla S P85D ”kun” fra 875.000 kr. til ca. 1.050.000 kr., idet Skatteministeriet af sig selv har indlagt et lille prisfald på bilen.
Efter de hidtidige planer skulle bilen være steget til 1.500.000 kr.
På samme måde begrænses stigningen på en 85D fra oprindelig 882.000 kr. til nu 839.000 kr. idet der også er forudsat, at producenten sænker prisen lidt. I år har prisen været 707.000 kr.
Staten mister 25 mio. kr.
Panik-ændringen betyder et anslået tab for statskassen på 25 mio. kr. i 2016.
Den manko får øvrige bilister lov til at betale, idet fradraget for radio sænkes yderligere 200 kr. til nu 400 kr. Det betyder en prisstigning på 210-300 kr. for en ny personbil.
Skatteministeriet har ikke opgivet at indføre en hurtig indfasning for de dyre elbiler.
- Jeg mener stadig, at de dyreste elbiler får uforholdsmæssig store gevinster, og derfor må vi nu se på, hvordan loftet gennemføres, så der både tages hensyn til statskassen og ret og rimelighed på bilmarkedet, siger skatteminister Karsten Lauritzen i en pressemeddelelse.
Regeringen vil gå i dialog med EU-Kommissionen for at gennemføre lovgivning om et loft over afgiftsrabatten på et senere tidspunkt.
Regningen går videre
- Det er meget beklageligt, at der på så sent et tidspunkt rejses tvivl om, hvorvidt det fremlagte lovforslag er foreneligt med EU-retten. Det er med til at skabe en usikkerhed i markedet, og vi opfordrer regeringen til hurtigst muligt at få afklaret med EU-Kommissionen, om det danske forslag er foreneligt med EU-retten, siger afdelingschef i FDMs økonomisk politisk sekretariat Torben Lund Kudsk.
- FDM tager grundlæggende afstand fra, at det igen er alle andre bilkøbere, der skal betale ved en yderligere reduktion af sikkerhedsfradraget for bilradio for at dække et potentielt provenutab fra statskassen, tilføjer afdelingschefen.
LÆS OGSÅ: Elbiler sluger strøm