Der er kamp om pladsen på vejene, og trafikken bliver ikke mindre de kommende årtier, når stadig flere mennesker vælger at bosætte sig og få job i og omkring byerne.
Alene i Hovedstaden er der ca. 29. mio. timer om året, hvor køretøjer forsinkes p.g.a. langsom kørsel. Ifølge en rapport fra rådgivningsvirksomheden COWI svarer den samfundsøkonomiske værdi af forsinkelserne til ca. 8,5 mia. kr. om året eller godt 22.000 fuldtidsstillinger.
Bilisternes svar i en undersøgelse til FDM viser, at de hyppigste årsager til forsinkelser er trængsel og vejarbejde.
Kunder får regningen
Den dyre køkørsel betyder større omkostninger til transport, der i sidste ende går ud over forbrugerne.
– Der er jo kun ét sted at sende regningen hen, når håndværkerne og andre virksomheder skal have dækket deres udgifter til ventetid i trafikken, parkeringsbilletter og eventuelle parkeringsbøder. Det kan godt være den enkelte kunde ikke betaler hele udgiften, men at udgifterne deles ud på alle ved en højere timepris, forklarer Lars Magnus Christensen, erhvervspolitisk konsulent i Håndværksrådet.
Brancheorganisationens medlemmer klager ofte over daglige irritationsmomenter som færre parkeringspladser, bussluser, ensretninger og indsnævrede gader, der skaber mere trafik andre steder.
– Et af vores medlemmer er f.eks. en københavnsk låsesmed, der bor 500 meter fra en ejendom, han servicerer, men fordi Nørrebrogade er lukket, må han køre en omvej, der tager ham mindst en halv time i stedet for de fem minutter, det ellers ville have taget, siger Lars Magnus Christensen.
LÆS MERE: Vejnettet bremser konkurrencevnen
Bremser forretningen
Han oplever, at problemerne er størst og nogenlunde konstant i København, mens trængsel mest er et problem i myldretiden i de større provinsbyer.
– Håndværkere kan ikke nødvendigvis planlægge deres dag, fordi der kommer hastesager, så der er meget spildtid på vejene. Det er blevet mere udfordrende at betjene kunderne, og det bliver kun mere besværligt. Der kommer ikke foranstaltninger, der gør det nemmere.
Københavnske virksomheder vurderer, at fremkommeligheden i trafikken er et problem for mulighederne for at drive forretning. I en undersøgelse fra Berlingske Research angiver godt 40 procent, at den ringe fremkommelighed i høj grad er et problem, mens kun hver femte slet ikke oplever problemer.
Syv ud af ti virksomheder angiver, at problemerne er blevet værre i de seneste fire år.
LÆS MERE: Vejarbejder trækkes i langdrag
Varelevering i ydertimerne
For at imødegå problemerne med fremkommelighed har Trafikstyrelsen, Teknologisk Institut samt en række kommuner og virksomheder gået sammen i projektet DYT – distribution i ydertimerne.
Formålet er at sprede varetransporten over det meste af døgnet og samtidig undgå at hænge fast i myldretiden.
– Vi har ikke beregninger for, hvad trafikken betyder for prisen for vores varer. Men det er klart, at hvis vi har mulighed for at udnytte vores lastbilers kapacitet fuldt ud, så de kan levere varer to gange i døgnet i stedet for én, hvor de bl.a. holder i kø, så vil de lavere omkostninger kunne komme kunderne til gode, siger Jens Bekke, kommunikationsdirektør i Carlsberg Danmark.
Kommuner skal blive bedre
FDM mener, at kommunerne kan blive bedre til at begrænse trængslen på vejene.
– Når trafikmængden er så omfattende, skal der ikke meget til, før trængslen bliver forværret på de mest trafikerede strækninger. Det ser vi bl.a. med vejarbejder, indsnævringer af vejbaner og lyskryds, der er indstillet forkert. Men kommunerne kan med få midler gøre meget for at undgå den slags forhindringer, f.eks. ved at planlægge vejarbejder og benytte intelligent trafikstyring (ITS), siger Torben Lund Kudsk, afdelingschef i FDMs Økonomisk Politisk Sekretariat.