Ugens spionfotos: Opel Meriva

Opels kompakte MPV skifter fuldkommen ham. Væk er de bagvendte døre, størrelsen vokser og stiler skifter til SUV. Nu hedder konkurrenten Nissan Qashqai.

Nyt om biler

Indpakningen skjuler det eksakte design på denne nye Opel, med facon og størrelse kan den ikke dække over. Ej heller at bagdørene er helt almindelige.

Den næste Opel Meriva er langt fremme i udviklingen. Måske debuterer den på efterårets Paris-udstilling. Fotos: Lehmann
Den næste Opel Meriva er langt fremme i udviklingen. Måske debuterer den på efterårets Paris-udstilling. Fotos: Lehmann
Og hvorfor skulle de ikke også være det? Fordi bilen her er afløseren for Meriva, Opels kompakte MPV, der i den seneste generation har haft baghængslede bagdøre af hensyn til ind- og udstigning.

De særlige bagdøre bliver skippet, da de er relativt dyre, og den usædvanlige betjening tilsyneladende ikke er blevet særlig godt accepteret af mulige køber. Salget har i hvert fald ikke været imponerende.

Fra MPV til SUV

En anden forklaring er, at Meriva – hvis bilen da stadig skal hedde det – skifter fuldstændig ham.

Bilen ser ud til at vokse en del i længden, og så skifter udstrålingen fra MPV til SUV. Bilmoden dikterer SUV og crossover. Og det sker i høj grad på bekostning af MPV-typen.

Meriva - hvis den stadig skal hedde et - ser ud til at vokse en del i længden. Og så skifter stilen til crossover.
Meriva - hvis den stadig skal hedde et - ser ud til at vokse en del i længden. Og så skifter stilen til crossover.
Vi forventer, at bilen ikke får firehjulstræk - med mindre der kommer en version som opladningshybrid.

Eneste PSA-GM-bil

Den nye Meriva er eneste overlevende projekt i et ellers større samarbejde mellem General Motors og PSA. Det gik ud på, at Opel/Vauxhall og Peugeot-Citroën skulle udvikle og bygge mikrobiler (Karl/C1/108), jobklassebiler (C5/508/Insignia) samt crossovers sammen. De to første projekter er droppet.

Den nye Meriva bliver en søsterbil til Peugeot 3008, der ligeledes skifter til mere SUV-stil. Hvor ens de to biler bliver, har vi til gode at se.

Peugeot-platform, Opel-fabrik

Samarbejdet er opdelt på den måde, at de to biler benytter PSAs EMP2-platform, mens det er Opel, der skal bygge begge biler. Det skal ske på en GM-fabrik i Spanien.

Peugeot 3008 lanceres til efteråret, mens Opel Meriva følger efter i 2017, formentlig i første halvår.