Uopmærksomhed ved hver anden lastbilulykke

Halvdelen af ulykker med lastbiler skyldes uopmærksomhed fra chaufføren. Det viser en ny rapport fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker

Trafik

Ulykker med lastbiler er ofte alvorlige, og andelen af dræbte er relativt høj set i forhold til ulykker med andre typer af køretøjer. Derfor har havarikommissionen for vejtrafikulykker dybdeanalyseret omstændighederne ved 30 lastbilulykker med personskade.

Halvdelen af ulykkerne kunne være undgået, hvis lastbilchaufførerne havde taget sig tid til at se sig for og havde fastholdt fokus på trafikken og vejens forløb, fastslår analysen.

I 14 ulykker var det lastbilchaufføren, der ikke orienterede sig tilstrækkeligt, i 6 ulykker var det modparten, og i 2 ulykker bidrog begge parters uopmærksomhed til ulykken.

Travlt med andet end kørslen

Lastbilchaufførernes uopmærksomhed var medvirkende i 10 af de 21 ulykker, der skete uden for byerne. De indtraf under ukompliceret kørsel på lige strækninger, eller når lastbilen svingede ind på en sidevej eller ud fra en p-plads i forbindelse med en vending.

Nogle af chaufførerne var uopmærksomme i et længere tidsrum forud for ulykken. F.eks. var en chauffør distraheret af at skifte musiknummer på sin mobiltelefon.

FDM TV: Så voldsom er ulykken, når en lastbil brager ind i en kø af biler

Undgå lastbilerne

Størstedelen af de dræbte og alvorligt tilskadekomne i undersøgelsen var blandt dem, der ikke kørte lastbil. I byerne skete ulykkerne med cyklister og fodgængere, mens det gik ud over bilisterne på landeveje og motorveje.

- For at minimere risikoen for at blive involveret i en ulykke med en lastbil, bør du som bilist så vidt muligt holde afstand til lastbiler, der kører bag dig, da lastbiler generelt har en længere bremselængde, forklarer Michael Malmquist, kursuschef på FDM Sjællandsringen.

Holder du bagest i en kø bør du desuden:
• Holde afstand til bilen foran, så du har mulighed for at komme væk fra en evt. farlig situation
• Tænde havariblinket for at signalere, at der er kø foran dig
• Holde foden på bremsen, så bremselyset er aktiveret
• Være årvågen og holde øje i bakspejlet, om der kommer nogen med høj fart bagfra