Værksteder fedter med garantierne

Kun få værksteder vil stå inde for deres arbejde med en garanti, mens der oftere er garanti på den reservedel, der sættes i bilen. Husk at spørge, hvilken garanti dit værksted vil give dig, inden du får bilen repareret.

Bilist

Det er mere undtagelsen end reglen, at der er garanti på det arbejde og de reservedele, værkstedet bruger på din bil. Det viser FDM's gennemgang af garantien på en række mærkeværkstedskæder og frie værkstedskæder, når man får udført reparationer på biler, efter fabriksgarantien er udløbet.

Kun hos en af ti udvalgte kæder er der garanti på arbejdet, mens halvdelen har garanti på reservedelene. Undersøgelsens bedste garanti på det udførte arbejde er to år, mens garanti på reservedele i få tilfælde svinger sig op på fem år, som det fremgår af skemaet nederst på siden.

– Vores undersøgelse viser desuden, at meget få værkstedskæder oplyser om garanti på deres hjemmeside, forklarer afdelingschef i FDM's rådgivning Per Alkestrup, der opfordrer værkstederne til at lægge oplysninger om garanti og betingelser online.

– Samtidig bør bilisterne spørge ind til garantien, inden de vælger værksted, så de sikrer sig selv mod uforudsete udgifter. Garanti er altid bedre end reklamationsretten og evt. kulance, siger han.

LÆS MERE: Forskel på garanti og reklamationsret

FDM introducerer ny standard for garanti

For at hæve standarden på området har FDM udarbejdet en toårig garanti, der foreløbigt gives til alle reparationsaftaler, der formidles gennem værkstedsportalen Autobutler.dk.

Hjemmesiden formidler kontakt mellem bilister og både frie og mærkeværksteder. Garantien dækker både arbejdet og reservedelene.

– Vi har længe efterlyst bedre garanti på området, så forbrugerne stilles bedre, end tilfældet er de fleste steder i dag. To års garanti bør være minimum, siger Per Alkestrup.

Som forbruger har du altid to års reklamationsret, men det er op til værkstedskæden selv, om kunden skal have garanti eller ej.

I skemaet fremgår det, hvilke værkstedskæder der tilbyder garanti.

Se skemaet i god kvalitet her

Fejl i undersøgelsen i Motor

I Motors udgave af det skema, der viser resultatet af FDM's undersøgelse, er der desværre sneget sig fejl ind.

Det fremgår fejlagtigt, at Toyota ikke har garanti på det udførte arbejde, og at de har op til tre års garanti på reservedele. Men bilmærket har ét års garanti på både det udførte arbejde og reservedele.

Man kan også læse, at Bosch Car Service har tre års garanti på det udførte arbejde, men der er ingen garanti. Den fri værkstedskæde har to eller tre års garanti på nye reservedele, afhængigt af værkstedet. I Motor står der op til fem år på nogle dele, men det er ikke korrekt.

Endelig er der angivet, at Citroën har ét års garanti på udført arbejde og ingen garanti på reservedele. Men det korrekte er, at Citroën ikke har garanti på arbejdet, mens der er to års garanti på reservedele.

FDM beklager fejlene.