Velar - Range Rovers nye familiemedlem

Land Rovers luksusafdeling udvider modelprogrammet fra tre til fire med Velar. Den er klar i Danmark sidst på sommeren.

Nyt om biler

Range Rover Velar har meget smalle forlygter takket være LED-teknik, som bliver standard. Foto: Torben Arent
Range Rover Velar har meget smalle forlygter takket være LED-teknik, som bliver standard. Foto: Torben Arent

Der er åbenbart plads til endnu en model i Range Rovers eksklusive offroad-familie. Med den nye Velar klemmer Land Rover en selvstændig model ind mellem den lille Evoque og den store Sport.

Med en længde på 4,80 m og en akselafstand på 2,87 m placerer Velar sig dog noget tættere på Sport end på Evoque.

Model Akselafstand Længde
Range Rover Evoque 266 436
Range Rover Velar 287 480
Range Rover Sport 292 485
Range Rover 292 500

Der er ikke mange fysiske knapper tilbage i Velar. De to ti-tommerskærme styrer næsten alle funktioner. Fotos: Land Rover
Der er ikke mange fysiske knapper tilbage i Velar. De to ti-tommerskærme styrer næsten alle funktioner. Fotos: Land Rover

Det er også en bil med god plads til passagerer og bagage. Bagagerummet er helt oppe på 673 liter.

To ti-tommerskærme

I kabinen er næsten alt blevet digitalt. Touch Pro Duo-infotainmentsystemet har to ti tommers trykskærme, som står for stort set alt betjening af bilen.

SE OGSÅ den store sektion om Genève-udstillingen

Ud over det slanke bagparti og den lette overbygning er forlygterne et særligt kendetegn. De særlige matrix-laser-LED-lygterne er meget slanke og sætter deres præg på fronten.

Desuden har Velar – som Tesla – fået udvendige dørgreb, der trækker sig ind i karrosseriet, når de ikke er i brug. Det giver et mere rent design og forbedrer aerodynamikken en smule.

Dygtig i terrænet

Den nederste skærm er til de sekundære betjeninger som klimaanlæg og infotainment.
Den nederste skærm er til de sekundære betjeninger som klimaanlæg og infotainment.
Trods sin noble storby-fremtræden har Velar mærkets fuldblods-egenskaber i behold. Frihøjden er 251 mm med luftaffjedring og 213 mm med skruefjedre og en vadedybde på 650/600 mm. Omfanget af elektroniske hjælpesystemer er udbygget.

Velar kan trække op til 2.500 kg og kan fås med ’Advanced Tow Assist’, hvor føreren bakker med påhængsvogn ved hjælp af en drejeknap uden at skulle styre kontra.

Seks motorer

Kernen i motorprogrammet bliver Land Rovers egen, nye firecylindrede Ingenium-familie, både på benzin- og dieselsiden. De fås med 180 og 240 hk, når det gælder diesel og 250 hk som benzin. Desuden fås en V6 diesel (tre liter) med 300 hk og en tilsvarende V6 benzin med 380 hk.

Dørgrebet er trukket helt ind døren, når det ikke bruges.
Dørgrebet er trukket helt ind døren, når det ikke bruges.
Med Velar kommer Range Rover med på sikkerhedsvognen. Bilen fås med avanceret nødbremse, der reagerer på fodgængere, og som også virker ved bakning.

Range Rover Velar lanceres i Danmark i tredje kvartal, og priserne kendes nu.  1.062.000 kr. koster billigste variant.

SE OGSÅ: Range Rover udvider familien med skarp SUV