Inden længe vil der stå ”Made in China” på Volvo S90. Dermed vil det – stort set – være slut med at bygge den store sedan hjemme i Gøteborg.
Volvo Cars’ helt nye fabrik i Daqing i Nordkina får det globale ansvar med at fremstille S90. Først gælder det den lange udgave, der skal sælges i Kina og USA, og lidt senere den lange, ekstraluksuriøse S90 Excellence, der skal eksporteres til hele verden.

Volvo forsikrer, at kvaliteten på fabrikken er helt i top og har øvet sig i et par år med S60 lang, der er blevet eksporteret til USA.
Første Kina-eksport
Volvo er det første premiummærke – og stort set første vestlige bilmærke i det hele taget – der kaster sig ud i den globaliseringsstrategi.
Selv om S90 flyttes fra Sverige til Kina, kommer bilarbejderne i Gøteborg ikke til at lide nød. Hovedfabrikken i Torslanda blev udvidet med ekstra 100.000 biler i årlig kapacitet for et år siden – måske bl.a. i en PR-offensiv inden udflytningen til Kina.
Torslanda-fabrikken kører da også på fulde omdrejninger. Fabrikken kan ikke følge med efterspørgslen af de tre nye 90-modeller og skal snart også bygge de nye 60-modeller.
Tredje fabrik i Kina - og en i USA
Markant er også, at Volvo nu får sin tredje fabrik i Kina. Den nye fabrik i byen Luqiao ejes ganske vist af Volvos moderselskab Zhejiang Geely, men skal drives af Volvo. Her skal bygges biler på den lille CMA-platform – både Lynk & Co til hele verden og Volvo 40 til Kina.
Volvo åbner i 2018 sin første fabrik i USA som endnu et skridt mod at nå 800.000 biler årligt og blive en reel global bilproducent. Volvo har ikke sagt, hvilke modeller, der skal bygges her.
Endelig har Volvo Cars en stor fabrik i Belgien, der i fremtiden kun skal bygge de små 40-modeller baseret på CMA-platformen.
SE OGSÅ: Lang-ting Volvo til rige kinesere