Volvos polarstjerne lyser ikke over Danmark

Det nye mærke i Volvo-familien, Polestar, viser sin første model, der får 600 hk. Men det nye luksus-elbilmærke, der baserer sig kun på leasing, vil ikke kunne fås i Danmark.

Polestar 1 er en lynhurtig opladningshybrid fra Volvos nye søstermærke.
Nyt om biler

Et nyt bilmærke har set dagens lys. Eller i hvert fald polarnattens stjernelys. For navnet er Polestar, og den første model hedder Polestar 1.

Verdenspremieren fandt sted i Shanghai, og det er meget sigende for det nye mærke, som er et søstermærke til Volvo. Bilerne skal nemlig udelukkende bygges i Kina, og formentlig vil en betydelig del af salget ske her.

Polestar 1
Polestar 1 er første model fra Volvos nye søstermærke. Bilen er lynhurtig, særdeles kostbar og skal mest bruges til at kickstarte mærket. Fotos: Volvo

Kommer ikke til Danmark

I Danmark, derimod, bliver salgstallene på nul. Polestar tør ikke binde an med det højt beskattede billand.

I det hele taget lægger Polestar kraftig restriktioner på sig selv. Luksusmærket vil - i hvert fald indtil videre – kun kunne fås i Sverige, Norge, Holland, Tyskland, Belgien, Frankrig, Kina, Canada og USA.

Profil
Polestar 1 er en todørs coupé. Bilen er hele 65 cm kortere end Volvo S90.

Selv i disse lande kan bilen som udgangspunkt ikke købes, da kunderne kun kan få bilen i abonnement, enten i 24 eller 36 måneder. Hvis man lægger 130.000-150.000 euro, kan man dog godt få lov at eje en, oplyser Polestar.

Pris omkring 2,5 mio. kr.

Det svarer til omkring 2,5 mio. kr. på danske nummerplader.

Der vil heller ikke være nogen forhandlere. Bilen bestilles og sammensættes på nettet. Dog vil der komme såkaldte Polestar Spaces, som er et udstillingslokale, hvor modellerne kan ses og røres. Det bliver ikke i tilknytning til Volvo-forhandlere, men får helt selvstændig placering.

Man kunne gætte på, at Polestar vil søge mondæne adresser i stil med forbilledet Tesla, der i København holder til blandt fine butikker og hoteller i Bredgade.

Kabine
Førerpladsen har Polestar ikke haft tid eller penge til at ændre på. Den er helt magen til den i de store, nye Volvoer.

600 hk, 1.000 Nm

Den første model, Polestar 1, ser alt andet end kedelig ud. Der er tale om en opladningshybrid med 600 hk og 1.000 Nm, når benzin- og elmotor lægges sammen. Rækkevidden på strøm bliver 150 km ifølge normen – en markant rekord for opladningshybrider.

Den todørs Polestar 1 er baseret på den store SPA-platform og dermed søsterbil til S90 eller måske snarere den kommende S60. I hvert fald er Polestar 1 65 cm kortere end S90 og dermed nok også kortere end ny S60.

Bemærkelsesværdigt er, at karrosseriet er af det superlette, men også kostbare kulfiber.

Polestar 1 har ’dobbelt, elektrisk bagaksel’, hvilket dækker over to elmotorer bag. Benzinmotoren trækker på forhjulene.

Opladningshybrid som engangsforeteelse

Teknik
Polestar 1 har det store batteri liggende i kardantunnelen. Bagest sidder de to elmotorer. Kassen over bagakslen indeholder formentlig højspændingselektronikken.

Bilen bliver trods sine bemærkelsesværdige præstationer en engangsfornøjelse. Alle fremtidige Polestar-modeller bliver nemlig rent elektriske. Desuden skal der blot bygges 500 styks årligt.

Polestar 2, der går i produktion i 2019, er en mellemstor model, der skal konkurrere med bl.a. Tesla Model 3.

Senere kommer en større SUV-model kaldet Polestar 3.

Investerer knap fem mia. kr. i Polestar

Fabrik
Polestar skal bygges på en ny Volvo-Geely-fabrik i Chengdu, Kina. Fabrikken er klar midt i 2018, så de første Polestar-biler kan formentlig leveres i 2019.

Det er svært og kostbart at rende et helt nyt bilmærke i gang, som historien om Tesla viser. At det bliver dyrt og kræver et langt sejt træk, kunne man se ved verdenspremieren. Volvo Cars og Geely Holdings, der er Volvos ejer, annoncerede, at de tilsammen investerer 4,7 mia. kr. i familiens nye mærke.

Geely-koncernen består nu af mærkerne Volvo, Geely, Polestar, Lynk & Co og London Taxi Company. Desuden indgår Proton og Lotus.

Læs mere: Svensk elbil skal dyste mod Tesla