Et nyt bilmærke har set dagens lys. Eller i hvert fald polarnattens stjernelys. For navnet er Polestar, og den første model hedder Polestar 1.
Verdenspremieren fandt sted i Shanghai, og det er meget sigende for det nye mærke, som er et søstermærke til Volvo. Bilerne skal nemlig udelukkende bygges i Kina, og formentlig vil en betydelig del af salget ske her.
Kommer ikke til Danmark
I Danmark, derimod, bliver salgstallene på nul. Polestar tør ikke binde an med det højt beskattede billand.
I det hele taget lægger Polestar kraftig restriktioner på sig selv. Luksusmærket vil - i hvert fald indtil videre – kun kunne fås i Sverige, Norge, Holland, Tyskland, Belgien, Frankrig, Kina, Canada og USA.
Selv i disse lande kan bilen som udgangspunkt ikke købes, da kunderne kun kan få bilen i abonnement, enten i 24 eller 36 måneder. Hvis man lægger 130.000-150.000 euro, kan man dog godt få lov at eje en, oplyser Polestar.
Pris omkring 2,5 mio. kr.
Det svarer til omkring 2,5 mio. kr. på danske nummerplader.
Der vil heller ikke være nogen forhandlere. Bilen bestilles og sammensættes på nettet. Dog vil der komme såkaldte Polestar Spaces, som er et udstillingslokale, hvor modellerne kan ses og røres. Det bliver ikke i tilknytning til Volvo-forhandlere, men får helt selvstændig placering.
Man kunne gætte på, at Polestar vil søge mondæne adresser i stil med forbilledet Tesla, der i København holder til blandt fine butikker og hoteller i Bredgade.
600 hk, 1.000 Nm
Den første model, Polestar 1, ser alt andet end kedelig ud. Der er tale om en opladningshybrid med 600 hk og 1.000 Nm, når benzin- og elmotor lægges sammen. Rækkevidden på strøm bliver 150 km ifølge normen – en markant rekord for opladningshybrider.
Den todørs Polestar 1 er baseret på den store SPA-platform og dermed søsterbil til S90 eller måske snarere den kommende S60. I hvert fald er Polestar 1 65 cm kortere end S90 og dermed nok også kortere end ny S60.
Bemærkelsesværdigt er, at karrosseriet er af det superlette, men også kostbare kulfiber.
Polestar 1 har ’dobbelt, elektrisk bagaksel’, hvilket dækker over to elmotorer bag. Benzinmotoren trækker på forhjulene.
Opladningshybrid som engangsforeteelse
Bilen bliver trods sine bemærkelsesværdige præstationer en engangsfornøjelse. Alle fremtidige Polestar-modeller bliver nemlig rent elektriske. Desuden skal der blot bygges 500 styks årligt.
Polestar 2, der går i produktion i 2019, er en mellemstor model, der skal konkurrere med bl.a. Tesla Model 3.
Senere kommer en større SUV-model kaldet Polestar 3.
Investerer knap fem mia. kr. i Polestar
Det er svært og kostbart at rende et helt nyt bilmærke i gang, som historien om Tesla viser. At det bliver dyrt og kræver et langt sejt træk, kunne man se ved verdenspremieren. Volvo Cars og Geely Holdings, der er Volvos ejer, annoncerede, at de tilsammen investerer 4,7 mia. kr. i familiens nye mærke.
Geely-koncernen består nu af mærkerne Volvo, Geely, Polestar, Lynk & Co og London Taxi Company. Desuden indgår Proton og Lotus.
Læs mere: Svensk elbil skal dyste mod Tesla