VW skærer i kæde-kulance

For et år siden erkendte den danske importør af Audi, Skoda, Seat og VW, at der kunne være fejl på taktkæder på 1.2- og 1.4-motorerne. Dengang tilbød importøren en fuldt dækkende kulance, men nu ændrer importøren kurs og dækker biler, der er op til syv år gamle og har kørt under 250.000 km.

Bilist

Da den danske importør af Audi, Skoda, Seat og VW, Semler A/S, sidste år erkendte fejl med bilernes taktkæde, tilbød mærkerne fuld kulance på alle modeller, der var berørt af fejlen.

Problemet omfatter biler med 1.2- og 1.4-benzinmotor, hvor der kan ske det, at kæden kan slides og strække sig, og bliver den for lang, kan det medføre motorhavari.

SE OGSÅ: Populære motorer har kædeproblemer

Nu et år senere bliver kulancen skåret ned til biler, der er op til syv år gamle og har kørt under 250.000 km. En forudsætning for at få kulancen er, at bilen er serviceret efter fabrikkens forskrifter, samt at bilen oprindeligt er solgt i Danmark.

Ny målemetode

Problemet med de fejlramte kæder er tilsyneladende så omfattende, at Volkswagen nu har udviklet værktøj, så det nemt kan testes, om en bestemt bil har problemet. Foto: Volkswagen
Problemet med de fejlramte kæder er tilsyneladende så omfattende, at Volkswagen nu har udviklet værktøj, så det nemt kan testes, om en bestemt bil har problemet. Foto: Volkswagen

Alle ejere af modeller, som er berørt af fejlen, blev tilbudt at få undersøgt motoren på et mærkeværksted. Hidtil har der ikke været noget måleudstyr til at kontrollere kædeforlængelse, men det er der nu. Hidtil har man benyttet en metode, hvor man startede motoren og efter fem minutter lyttede man efter kædestøj. 

Volkswagen har siden udviklet nyt måleudstyr (billedet til højre), hvor mekanikeren kan måle, hvor meget kæden er slidt og har strakt sig. Dermed kan det ud fra parametre fastsat af fabrikken afgøres, om kæden skal skiftes.

FDM: Rimelige vilkår

FDM har holdt løbende møder med Volkswagen-importørens teknikere og været i kontakt med de medlemmer, der har haft taktkædeproblemer. Den begrænsning på kulance, som VW indfører nu, synes FDMs Rådgivning er rimelig.

– Ved at yde kulance på biler, der er op til syv år gamle og har kørt op til 250.000 km, uden at stille krav om, at service skal udføres på mærkeværksteder, mener vi, at der er tale om en rimelig kulance. Også set i lyset af at ejere af ældre biler har haft et år til at få undersøgt, om der er fejl på deres taktkæde, siger Per Alkestrup, afdelingschef for FDMs juridiske og tekniske rådgivning.

Samme biler er i farezonen

I sommeren 2014 erkendte de fire mærker, at der i Danmark havde været 1.400 biler, der var berørt af fejlen. I dag vil VW-gruppen ikke udlevere tal for, hvor mange biler der har fået udført reparationer.

Siden sidste sommer er der ikke tilkommet flere modeller, der har haft problemer med kæderne. Derfor er listen herunder stadig den aktuelle liste over modeller, der kan have problemer med taktkæden.

Listen over biler der kan være berørt af fejlen