VW tilbagekalder biler til januar

Kriseramte Volkswagen vil fra januar begynde at tilbagekalde de biler, der har ulovlig software installeret. En opdatering synes at være den mest sandsynlige løsning.

Bilist

Danske ejere af VW-, Audi-, Skoda- og Seat-dieselbiler, der er berørt af den aktuelle VW-sag, må væbne sig med tålmodighed.

Tidligst fra årsskiftet vil Volkswagen-koncernen nemlig begynde at tilbagekalde bilerne for at afhjælpe installeringen af det ulovlige software i bilernes motorstyring. Det siger den nye CEO for Volkswagen AG Matthias Müller i sit første interview med tyske Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ).

LÆS OGSÅ: VW klar med plan for tilbagekaldelse

Tilbagekaldelser i 2016

Ifølge Müller vil den kriseramte koncern denne uge præsentere de tyske myndigheder for en teknisk løsning for, hvordan man vil afinstallere den ulovlige software. Godkendes det, vil VW straks iværksætte planen, som betyder, at de første tilbagekaldelser vil ske i januar 2016.

Præcis hvilken løsning, Volkswagen er på vej med, er endnu uklart, men pilen peger på en opdatering af bilens software. Matthias Müller afviser dog ikke, at det i enkelte tilfælde kan blive nødvendigt med et større teknisk indgreb.

LÆS OGSÅ: Porsche-chef skal styre hele Volkswagen

'Kun' 9,5 mio. biler berørt

VW har tidligere meldt ud, at 11 millioner biler er berørt af snyderiet på verdensplan. I interviewet med FAZ sagde Matthias Müller, at det rigtige tal snare er 9,5 millioner biler, hvilket dog stadig er ”alt alt for mange.”

Sagen berør ejere af 1,2-, 1,6- og 2,0-liters dieselmotorer i en række forskellige bilmodeller fra VW, Audi, Skoda og Seat. Alle produceret mellem 2008 og 2015. I Danmark drejer det sig om knapt 91.000 biler. Ejerne vil alle få direkte besked om en evt. tilbagekaldelse.

LÆS OGSÅ: Se om din bil har snydechip

Fodboldsponsorat i fare

Skandalen om det ulovlige software har på få uger sendt Volkswagen-koncernen ud i sit livs krise med milliardstore regninger og bøder i vente. Overfor FAZ varslede Matthias Müller derfor, at man vil iværksætte en spareplan.

Ifølge VWs nye førstemand kan det blandt andet betyde, at man udsætter investeringer i nye modeller som den nye VW Phaeton, ligesom både koncernens luksusmærker som Bugatti og fodboldsponsorater blev nævnt som mulige ofre for sparekniven. VW er eksempelvis hovedsponsor i hjembyens bundesligaklub Wolfsburg. ”Vi vil vende hver en sten,” sagde Matthias Müller.