Opels fremtid: elektrisk, stadig tysk, mere global

Der bliver nu sat fuld fart på revolutionen hos Opel under det franske ejerskab. Elektriske versioner skal redde mærket ud af CO2-knibe, og flytningen til PSAs platforme skal gå meget hurtigt. Opel’er skal stadig udvikles i Tyskland.

Opels pressekonference
Nyt om biler

Baggrunden er dyster: Siden 1999 har Opel (og Vauxhall) tabt omkring 120 mia. kr., mens markedsandelen i Europa er faldet fra 9,2 procent til 5,7 procent. Og som det ser ud nu, vil Opel overtræde EU's CO2-grænser betydeligt i 2021 med store bøder til følge.

Men alt ser nu lyst ud, hvis redningsplanen kaldet Pace, bliver ført ud i livet, som den blev fremlagt 9. november af PSAs koncernchef og Opels direktør. Og det er en omfattende plan, som skal gennemføres hurtigt.

PSAs og Opels topchefer.
Koncernchefen for PSA og Opels administrerende direktør ved pressekonferencen, hvor Opels fremtid i PSA-gruppen blev ridset op. Carlos Tavares, en beslutsom mand, har på få år vendt den franske del fra underskud og truende fallit til overskud.  Foto: Torben Arent/screenshot

Fra amerikansk til fransk

- Det er en dramatisk situation, og der er ingen tid at spilde.

PSA købte i sommer Opel/Vauxhall fra General Motors, GM, som har ejet mærkerne siden 1929.

- Det er en dramatisk situation, og der er ingen tid at spilde, sagde PSA-chef Carlos Tavares på pressekonferencen.

Han talte også om at 'frigive potentialet i firmaet” med skjult henvisning til GM-tiden, hvor moderfirmaet lagde hårde bånd på Opel og havde mere fokus på at undgå for store investeringer for at begrænset tab.

Her er, hvad der skal ske med Opel:

  • ’Opel goes electric’. For at klare CO2-kravene skal der komme et stort antal elektrificerede modeller. I 2020 vil fire modelfamilier kunne fås i en eller anden elversion, bl.a. Grandland X som opladningshybrid og ny Corsa som ren elbil. Fra 2024 vil alle modelfamilier kunne fås i elversioner.
  • Ni nye modeller lanceres til og med 2020. Det er dog ikke noget stort antal i forhold til andre mærker, da tallet inkluderer facelifts og karrosserivarianter (f.eks. en stationcar).
    Opels plan.
    Der skæres kraftigt ned på antal platforme og motorfamilier. De to platforme/arkitekturer er PSAs ret nye, store EMP2-platform og den lille CMP-platform. Sidstnævnte, der udvikles i samarbejde med kinesiske Dongfeng Motors, kommer i en særlig elbilsudgave. Første model på CMP er endnu ikke lanceret.
  • Blandt nyhederne: Combo i første halvdel af 2018 og Corsa i 2019. Også i 2019 kommer en SUV, som skal bygges i Østtyskland, og som lynhurtigt flyttes over på PSAs EMP2-platform. Det giver mulighed for en elversion. Der er formentlig tale om en ny Mokka X. På hovedfabrikken i Rüsselsheim kommer en stor model på EMP2-platformen; formentlig en stor SUV og/eller den næste Insignia.
  • SUV/crossover-modeller, som giver en god fortjeneste, skal udgøre 40 procent af salget i 2021.
  • Antallet af platforme skæres ned fra nu ni til blot to (PSAs EMP2 og CMP) i 2024.
  • Antallet af motorfamilier skæres ned fra nu ti til fire i 2024.
  • Al produktion (eller det meste) i Sydkorea flyttes til Europa (Karl og til dels Mokka X).
    Opels rolle.
    Opels hoved-udviklingscenter i Rüsselsheim mister nogle opgaver, men får også ansvaret for nye ting for hele PSA-koncernen, bl.a. eludvikling og brintbiler/brændselsceller.
  • Alle Opel-modeller skal udvikles i Tyskland af tyske ingeniører for stadig at have en tysk sjæl. Men det sker på de platforme og motorer, der er udviklet i Frankrig.
  • Ingen meddelelser om, hvilke modeller der eventuelt skal nedlægges, eller hvad der skal ske med On Star-tjenesten, der ejes af GM.
  • Ingen Opel-fabrikker lukkes, og ingen fyres. Men tidlig pensionering vil blive tilbudt.
  • Opel vil være mere global, nu da mærket er frit af GM. 20 nye eksportmarkeder er i kikkerten, bl.a. Kina, Taiwan, Brasilien, Saudi Arabien og Argentina.
  • Hver bil skal i fremtiden fremstilles 5.200 kr. billigere end i dag. Det er meget. Det betyder ikke nødvendigvis billigere biler for kunderne.
  • Opel skal give overskud. Mindst to procent i 2020 og seks procent i 2026. Stordriftsfordele med de franske mærker skal give besparelser på årligt 8,2 mia. kr. i 2020 og 12,8 mia. fra 2020.