Baggrunden er dyster: Siden 1999 har Opel (og Vauxhall) tabt omkring 120 mia. kr., mens markedsandelen i Europa er faldet fra 9,2 procent til 5,7 procent. Og som det ser ud nu, vil Opel overtræde EU's CO2-grænser betydeligt i 2021 med store bøder til følge.
Men alt ser nu lyst ud, hvis redningsplanen kaldet Pace, bliver ført ud i livet, som den blev fremlagt 9. november af PSAs koncernchef og Opels direktør. Og det er en omfattende plan, som skal gennemføres hurtigt.
Fra amerikansk til fransk
- Det er en dramatisk situation, og der er ingen tid at spilde.
PSA købte i sommer Opel/Vauxhall fra General Motors, GM, som har ejet mærkerne siden 1929.
- Det er en dramatisk situation, og der er ingen tid at spilde, sagde PSA-chef Carlos Tavares på pressekonferencen.
Han talte også om at 'frigive potentialet i firmaet” med skjult henvisning til GM-tiden, hvor moderfirmaet lagde hårde bånd på Opel og havde mere fokus på at undgå for store investeringer for at begrænset tab.
Her er, hvad der skal ske med Opel:
- ’Opel goes electric’. For at klare CO2-kravene skal der komme et stort antal elektrificerede modeller. I 2020 vil fire modelfamilier kunne fås i en eller anden elversion, bl.a. Grandland X som opladningshybrid og ny Corsa som ren elbil. Fra 2024 vil alle modelfamilier kunne fås i elversioner.
- Ni nye modeller lanceres til og med 2020. Det er dog ikke noget stort antal i forhold til andre mærker, da tallet inkluderer facelifts og karrosserivarianter (f.eks. en stationcar).
- Blandt nyhederne: Combo i første halvdel af 2018 og Corsa i 2019. Også i 2019 kommer en SUV, som skal bygges i Østtyskland, og som lynhurtigt flyttes over på PSAs EMP2-platform. Det giver mulighed for en elversion. Der er formentlig tale om en ny Mokka X. På hovedfabrikken i Rüsselsheim kommer en stor model på EMP2-platformen; formentlig en stor SUV og/eller den næste Insignia.
- SUV/crossover-modeller, som giver en god fortjeneste, skal udgøre 40 procent af salget i 2021.
- Antallet af platforme skæres ned fra nu ni til blot to (PSAs EMP2 og CMP) i 2024.
- Antallet af motorfamilier skæres ned fra nu ti til fire i 2024.
- Al produktion (eller det meste) i Sydkorea flyttes til Europa (Karl og til dels Mokka X).
- Alle Opel-modeller skal udvikles i Tyskland af tyske ingeniører for stadig at have en tysk sjæl. Men det sker på de platforme og motorer, der er udviklet i Frankrig.
- Ingen meddelelser om, hvilke modeller der eventuelt skal nedlægges, eller hvad der skal ske med On Star-tjenesten, der ejes af GM.
- Ingen Opel-fabrikker lukkes, og ingen fyres. Men tidlig pensionering vil blive tilbudt.
- Opel vil være mere global, nu da mærket er frit af GM. 20 nye eksportmarkeder er i kikkerten, bl.a. Kina, Taiwan, Brasilien, Saudi Arabien og Argentina.
- Hver bil skal i fremtiden fremstilles 5.200 kr. billigere end i dag. Det er meget. Det betyder ikke nødvendigvis billigere biler for kunderne.
- Opel skal give overskud. Mindst to procent i 2020 og seks procent i 2026. Stordriftsfordele med de franske mærker skal give besparelser på årligt 8,2 mia. kr. i 2020 og 12,8 mia. fra 2020.