Tesla lader op til elektrisk lastbil

En tung lastbil er Teslas næste forsøg på at bryde grænser. Den kommende Semi vil kunne køre 800 km med læs på en opladning, siger Tesla.

Tesla Semi.
Nyt om biler

En stor langturslastbil drevet af strøm fra batterier. Er det muligt? Ja, mener Tesla, som nu præsenterer sine planer for at gøre godstransport elektrisk.

Det sker med en konceptudgave af lastbilen kaldet Semi, der ifølge Tesla går i produktion allerede i 2019.

Hvis det lykkes, og hvis lastbilen viser sig praktisk anvendelig, kan Tesla overhale lastbilveteranen Daimler, der bl.a. har mærkerne Fuso og Mercedes-Benz og er verdens største producent af varebiler, busser og lastbiler.

Mercedes konceptlastbil.
Daimler har gennem tiden vist en del eldrevne konceptlastbiler. Denne 'Future Truck 2025' fra 2014 indikerer en vision om eldreven langturslastbiler fra år 2025. Foto: Daimler 

Daimler også langt fremme

Daimler har længe eksperimenteret med elektriske varebiler og lastbiler til kort- og mellemdistancekørsel, og har også vist adskillige interessante koncepter. Men noget lanceringsår er tranportgiganten ikke kommet med.

For Tesla virker det visionært, men også vanskeligt og risikabelt at bevæge sig ind i den konservative lastbilbranche. Mens begejstring nemt kan lokke kunder til en flot og hurtig personbil, er transportbranchen ekstrem fokuseret på, hvor mange øre det koster at køre et ton en km.

Læs mere: Ekstrem sportsvogn skal holde fart i Tesla

Med i det regnestykke er udgifter til brændstof, afskrivning, servicepriser og den tid, køretøjet er til service.

Mere driftssikker?

Derfor virker det modigt for et nyt mærke uden et tæt servicenetværk at forsøge sig i transportbranchen. Men Tesla kan have en vigtig pointe: En elektrisk lastbil vil sandsynligvis kræve en del mindre service og vedligehold end en dieseldrevet, fordi der er meget færre ting at vedligeholde/udskifte, inklusive bremser.

’Tankstationer’ bliver en anden voldsom udfordring.

’Tankstationer’ bliver en anden voldsom udfordring. Teslas svar er at opbygge sit eget net af ’megachargers’, hvor lastbilen på en halv time kan få energi til omkring 600 km’s kørsel.

Tesla Semi førerplads.
Førerpladsen i Tesla Semi bliver futuristisk med næsten al betjening samlet på to store skærme. Chaufføren sidder i midten af førerhuset. Foto: Tesla

Tesla Semi, som har lige så markant design som mærkets personbiler, får angiveligt en rækkevidde på 800 km med last. Det bliver også en meget hurtigt accelererende lastbil, hvad glæde godset så end har af det.

Lynhurtig lastbil

0-97 km/t. klares angiveligt på 20 sekunder, hvorimod en diesellastbil ifølge Tesla bruger 60 sekunder. Lastbiler må mange steder i USA køre lige så hurtigt som personbiler.

Mere relevant er nok, at Tesla Semi skulle kunne holde en fart på 105 km/t. op ad en længere stigning på 5 grader. En almindelig lastbil må ’nøjes’ med 72 km/t.

Tesla siger, at lastbilen kan have en last på op til 36 ton, men oplyser ikke noget om totalvægten.

Læs mere: Lastbiler skal køre på strøm