Ekstrem sportsvogn skal holde fart i Tesla

Tesla gør klar til en af verdens hurtigste sportsvogne nogensinde, anden generation af Roadster. 0-100 på 2,0 sekunder og en topfart på 400 km/t. Super-roadsteren har to fejl: Den kommer tidligst 2020, og den er slet ikke en roadster.

Musk og Roadster
Nyt om biler

Mens produktionen af Model 3 knirker gevaldigt, og leveringstidspunktet for nye kunder tidligst er i 2019, kaster Tesla sig ud i et af de grandiose pr-shows, mærket er så god til.

Med den karismatiske grunderlægger og chef Elon Musk i spidsen har mærket til alles overraskelse afsløret den næste Roadster. Det skete samtidig med en anden markant annoncering: den elektriske langturslastbil Semi.

Tesla Roadster oppefra.
Tesla Roadster er en firehjulstrukken supersportsvogn, der efter planen kommer på gaden i 2020-2021. Fotos: Tesla

Roadster-modellen var Teslas første bil. Den var baseret på Lotus Elise, forsynet med pc-batterier sæt på række og var i produktion fra 2008 til 2012.

Verdens hurtigste?

Den næste Roadster er en ekstrem bil, formentlig verdens hurtigste, serieproducerede bil lige nu.

Den næste Roadster er en ekstrem bil, formentlig verdens hurtigste, serieproducerede bil lige nu. 0-100 km/t.-tiden bliver på 2,0 sekunder, siger Tesla. (Mærket angiver 0-60 miles i timen, 96 km/t. til 1,9 sekunder.) Topfarten skulle blive 400 km/t.

Bugatti Chiron, der ofte betragtes som verdens hurtigste bil, gør det på 2,4 sekunder. Den kinesiske elbil Nio EP9 bruger 2,7 sekunder.

Læs mere: Helt vild vildskab

Tesla siger ikke, hvor mange kW/hk, bilens tre elmotorer yder.

1.000 km på en opladning

Roadster bagfra.
Tesla Roadster II er en 2+2 sportscoupé med targatag. At kalde den en roadster overtræder alle konventioner i bilbranchen.

Rækkevidden efter amerikansk norm angives til 1.000 km – gjort muligt af et batteri på 200 kWh.

Skulle man få lyst til at købe det elektriske fartmonster, er der lige én hage ved det: Produktionen begynder i 2020, siger Tesla, og med Teslas kroniske forsinkelser tyder det på, at nævneværdige leveringer først kan begynde i 2021.

Læs mere: Du vilde kineser!

Andre bilmærker ville med den tidshorisont kalde den fremviste bil for et koncept eller prototype. For selv om Tesla har vist den nye Roadster på en scene, eksisterer bilen reelt ikke, og udviklingen skal først til at begynde nu.

Roadster er slet ikke en roadster

Bilkendere har desuden en anden anke over Tesla Roadster: Det er overhovedet ikke en roadster.

Chefredaktør for Motor og MotorClassic, Bo Christian Koch, undrer sig:

- Den nye Tesla Roadster er en 2+2 bil med targatag. Men en roadster er altså defineret ved, at det er en åben bil med sportsligt tilsnit,

- Den nye Tesla Roadster er en 2+2 bil med targatag. Men en roadster er altså defineret ved, at det er en åben bil med sportsligt tilsnit, siger han og tilføjer:

- Hvorfor Tesla har valgt at sætte Roadster-prædikatet på deres nye model, er det sikkert kun Elon Musk, der kan svare på.  Måske mener man, at man bare genbruger navnet fra den første Tesla, der var baseret på Lotus Elise, og som var en roadster i ordets egentlige forstand, men det udstiller faktisk også Tesla som en anelse historieløse i bilmæssig sammenhæng.

Kommende kunder sender milliarder til Tesla

Kabinen i Telsa Roadster.
Kabinen er meget enkel med et stramt design. Det er ikke sikkert, produktionsbilen bliver magen til, for bilen her er ikke meget mere end en mockup, altså et håndlavet karrosseri til fremvisning 

Tesla Motors, der giver konstant underskud og ifølge mange medier har konstante likviditetsproblemer, kan få enorme beløb i kassen ved at skabe forhåndsbegejstring for en ny model.

Model 3 var således på et tidspunkt bestilt af 518.000 kunder, som tilsammen har lagt pænt over tre mia. kr. i depositum. Antallet af bestillinger er dog gået markant ned. 63.000 kunder har annulleret deres reservation.

Den nye Roadster kan give lige så mange penge i kassen, selv om sportsvognen skal sælges i meget færre styktal. De første 1.000 ’Founders Series’ koster 250.000 dollar i USA (1,6 mio. kr. uden moms og afgifter). 1.000 af dem giver 1,6 mia. kr. i Teslas slukne kasse.

Dertil kommer de yderligere kunder, der lokkes til at betale 315.000 kr. i depositum for den almindelige Roadster-udgave.

Læs mere: Tesla S: Den amerikanske drøm