Her er bilernes vindere og tabere

Mange bilmærker er gået op og ned i 2017. Et bilmærke står for næsten én ud af syv nye biler. En luksusproducent er nu Danmarks tiende største, mens et firehjulstrækkermærke blot solgte 57 biler. Se hvordan det er gået dit mærke.

Mercedes-Benz er Danmarks 10. største mærke
Nyt om biler

VW er stadig Danmarks – suverænt - største bilmærke, og Tesla er det mindste på top 30-listen. Men danskernes bilvaner og præferencer fik vendt en del op og ned på bilmærkernes styrke i 2017.

Top fire er uforandret fra 2016, mens Opel snupper femtepladsen fra Ford, som bliver sendt helt ned på ottendepladsen. Skoda og Citroën bytter plads – til tjekkernes fordel.

Medvind til Japan, modvind for Korea

De to japanere Suzuki og Nissan har haft et rigtig godt år, mens det er lidt tungt for koreanerne. Både Hyundai og Kia går tilbage med tocifrede procenter og ryger to-tre pladser tilbage. Dermed fortsætter en del års vigende tendens.

Læs også: Se hvilke bilmodeller vi købte i 2017

Koreanernes vigende markedsandel.
Både Hyundai og Kia går tilbage.

- Det er lidt mystisk, at den koreanske invasion er udeblevet – særligt på et tidspunkt hvor både Hyundais og Kias modelprogram er bedre og bredere end nogensinde, bl.a. med masser af SUV-modeller, siger Motors nyhedsredaktør Torben Arent.

- Vejen fra at være discount til kvalitetsbiler med moderat pris er måske gået hurtigere, end de to brands indtil videre kan klare, vurderer han.

Det kan også spille ind, at mikrobilerne er gået meget tilbage, en klasse hvor Hyundai og Kia stod stærkt.

Læs også: Bilmærker bytter plads i indædt kundekamp (2016)

Fiat – med alvorlig mangel på nye modeller – fortsætter fem års hård nedtur, og bliver i volumen overhalet af Volvo.

Mercedes-Benz fortsætter sin markante fremgang og er nu Danmarks 10. største personbilmærke.

 

 

Mercedes og Volvo stærkt frem

Mercedes-Benz fortsætter sin markante fremgang og er nu Danmarks 10. største personbilmærke. Volvo og til dels BMW går også pænt frem, mens Audi har tabt pusten.

Blandt de små premiummærker gik Alfa Romeo, Jaguar og Land Rover markant frem, mens DS dykkede og Tesla blev halveret. Jeep – nu på plads 32 – styrtdykkede til blot 57 biler på et år.

Årets bundskraber blev Ssangyong med blot 21 biler fordelt på fem forhandlere.

Bilmærkernes op- og nedture i 2017
Nr. Mærke Antal Andel Ændring
1 VW 29.564 13,3% 12%
2 Peugeot 22.189 10,0% 0%
3 Toyota 16.758 7,6% 1%
4 Renault 14.542 6,6% -0%
5 Opel 13.484 6,1% -5%
6 Skoda 13.195 5,9% -3%
7 Citroën 12.509 5,6% 0%
8 Ford 12.376 5,6% -13%
9 Suzuki 10.887 4,9% 25%
10 Mercedes-Benz 9.986 4,5% 16%
11 Nissan 9.915 4,5% 31%
12 Kia 9.125 4,1% -17%
13 Hyundai 8.719 3,9% -14%
14 Audi 7.665 3,5% -11%
15 BMW 5.913 2,7% 5%
16 Seat 4.813 2,2% -9%
17 Mazda 4.665 2,1% -9%
18 Dacia 3.480 1,6% -8%
19 Volvo 3.074 1,4% 10%
20 Fiat 2.680 1,2% -10%
21 Honda 1.778 0,8% -35%
22 Mitsubishi 1.759 0,8% -31%
23 Mini 637 0,3% -4%
24 DS 475 0,2% -30%
25 Alfa Romeo 366 0,2% 156%
26 Jaguar 337 0,2% 43%
27 Land Rover 174 0,1% 98%
28 Subaru 165 0,1% -17%
29 Porsche 134 0,1% 1%
30 Tesla 98 0,0% -44%
Kilde: Bilstatistik.dk

Ny bil i 2018? Find den her