Skodas aparte Yeti-SUV nåede at blive otte år. Og trods et ganske succesfuldt liv i nogle lande, kapper Skoda alle bånd til sin første SUV med lanceringen af efterfølgeren, der nu vises frem. Dansk introduktion må dog vente til januar 2018.

Forbindelsen til den afskyelige snemand kappes, og i stedet flirter Skoda med Alaska-kultur ved valget af navnet Karoq.
Mini-Kodiaq
Designmæssigt er der også tale om en kolbøtte. Det stationcaragtige, visuelt lave design på Yeti droppes til fordel for tidens moderige, traditionelle SUV-stil. I store træk er Karoq en mini Kodiaq.
Men den nye SUV er ikke mere mini, end at den er vokset en del i forhold til Yeti. Længden er 16 cm større (4,38 m), akselafstanden er øget seks cm (2,64 m). Det vil sige, at udhængene er vokset.
Se priser for Skoda-modeller på FDM biler.dk
Mindre end Tiguan
Med sin størrelse er Karoq tæt på at være en Skoda-udgave af VWs Tiguan, men er dog ikke helt så stor. Der mangler ti cm i længden og fire cm i akselafstand.

Rummelighed i bagagerum er et Skoda-kendetegn, men heller ikke her kan Karoq helt hamle op med Tiguan, som kan bryste sig af 615 liter. De 521 liter er dog også pænt, og med justerbart bagsæde kan volumen reguleres mellem 479 og 588 liter. Med nedfældet bagsæde er tallet 1.810 liter. Dét ser ud til at være mere end i VW-søsteren.
Som i Yeti fås Karoq med tre separate bagsæder, der kan tages ud.
Digitalt instrumenthus
Teknologisk tager Karoq et stort spring fra Yeti, og overhaler på enkelte punkter Kodiaq. Karoq bliver første Skoda, som fås med helt digitalt instrumenthus. Fuld LED-forlygter, som blev introduceret med Kodiaq, bliver også en mulighed.
De nyeste sikkerhedssystemer fås også til Karoq, inklusive nødbremse med fodgængergenkendelse, men det er ikke oplyst, hvor meget eller hvor lidt, der bliver standard i Danmark. Automatisk nødopkald, E-call, bliver også en mulighed.

Fem motorer, to- eller firehjulstræk
Motorprogrammet omfatter to benzinmotorer og tre dieseler: 1.0 TSI 115 hk, 1.5 TSI 150 hk, 1.6 TDI 115 hk og 2.0 TDI 150/190 hk. Alle motorer fås med syvtrins DSG-automatgear. Firehjulstræk fås til flere varianter, og anhængervægten er op til 2.000 kg.