Mikrobiler til omkring 100.000 kr. er det store hit blandt danskere, men konkurrencen blandt bilmærkerne er samtidig hårdt i denne prisfølsomme bilklasse.

Det får nu Hyundai til at sænke prisen med 10.000 kr. på sin mikrobil, i10, hvorved Hyundai overtager praleretten til titlen ”Danmarks billigste bil” fra Chevrolet.
Glemmer leveringsomkostninger
I sin iver med at prale glemmer Hyundai i sin pressemeddelelse dog at oplyse, at i10 som alle andre nye biler i Danmark er belagt med obligatoriske leveringsomkostninger. Det giver en vejledende pris på 88.675 kr.
Det er ca. 1.000 kr. mindre end Spark.
Ingen ESC
Den billigste i10 har en firecylindret, 66 hestes benzinmotor med en officiel benzinøkonomi på 20,8 km pr. liter. Bilen har fem års garanti, men har ikke gardinairbags og kan ikke fås med det særdeles vigtige sikkerhedsudstyr, antiskridsystemet ESC. Det har den kun 1.000 kr. dyrere Chevrolet Spark som standard.
Trods de to betydelige mangler i gængs sikkerhedsudstyr formår Hyundais danske direktør, Niels Rønnebech i en pressemeddelelse at udtale: "Vel at mærke uden at det på nogen måde går ud over sikkerhed og udstyr – tværtimod."
På baggrund af det manglende sikkerhedsudstyr fraråder FDM direkte at købe denne model. Det sker efter en gruppetest i Motors oktoberudgave 2010. I stedet peger Motor på 1.25-modellen til 5.000 kr. mere - 93.675 kr.
Hyundai i10 blev købt af ca. 2.000 kunder i de første 11 måneder af 2010, hvor Chevrolet Spark lå på 3.900 og Toyota Aygo på ca. 4.200.