Kan man udføre en sikkerhedstest af en bil, hvor føreren ikke har hænderne på rattet?
Ja, fra og med 2011 er Euro NCAP nemlig begyndt at teste ESC-systemerne på alle nye biler, som en del af deres crashtest. I ESC-testen sidder en fører med fødderne på pedalerne og en hånd på gearstangen.
Den anden hånd kan han krydse fingrene på, for rattet har han overladt til en mekanisme, der drejer det hurtigt efter et på forhånd fastlagt mønster. Hermed er det sikret, at testen er helt ens hver gang.
Læs om Euro NCAPs crashtest her
ESC-systemerne sidder i dag i langt de fleste nye biler, og fra 2012 bliver systemet obligatorisk i alle nye biler, der sælges i EU. Og godt for det, for som testene viser, er det effektivt til at undgå udskridninger. Ingen er nemlig dumpet endnu, selv det går hårdt for sig.
I praksis betyder det, at man kan undgå ulykker eller minimere skaderne. Hele 40 procent af trafikulykker med dødelig udgang skyldes ifølge Euro NCAP udskridning. Men allerede ved sneglat føre vil de fleste bilister føle ESC som en stor hjælp, når enkelte hjul bremses for at modvirke udskridning.
Sådan foregår Euro NCAP-testen
Selve testen udføres på køreanlæg, der er godkendt af Euro NCAP. Bilen, der skal testes, kører ud ad banen ? eventuelt med ?støttehjul? monteret, hvis man frygter for, at den vælter ? og når den når 80 km/t., drejes rattet lynhurtigt 270 grader fra side til side med en kort pause mellem udsvingene.
Selve testen hedder en ?sine-with-dwell?-test (som en sinuskurve med et ophold i midten) og skal simulere, at noget kommer ud foran bilen, så føreren må skifte vejbane og trække tilbage igen. Altså det, FDM normalt kalder en dobbelt undvige-manøvre. På de fleste biler, kan ESC-systemet slås fra på en knap, og her foretages testen også uden systemet aktiveret.
Nogle vil måske huske den svenske ?elg-test?, der i 1997 fik væltet en Mercedes-Benz A-klasse. Princippet er det samme, og A-Klassen slap da også helskindet forbi elgen, da den blev udstyret med det dengang nye system fra Bosch, der hed ESP.
Se video med eksempel på testen
Euro NCAP-stjerner på spil
For at kunne bestå ESC-testen, skal bilen kunne klare manøvren uden at skride ud eller vælte. Samtidig kontrollerer Euro NCAP, at knapper og advarselslys er i orden. Det har alle testede biler som nævnt hidtil klaret. Testen siger dog ikke noget om, hvor godt systemet virker.
Det skyldes, at samarbejdet mellem den konkrete bil og ESC-systemet er forskelligt fra bil til bil. Nogle biler sættes op til maksimal sikkerhed, hvor systemet griber tidligt ind, i andre biler prioriteres sportslige køreegenskaber højere, hvorfor ESC holder sig lidt mere tilbage. Der er også forskel på, om systemet skal rette en lille let bil op, eller om det drejer sig om en stor firehjulstrækker med højt tyngdepunkt.
Med erfaringerne fra de dynamiske tests fra 2011 og frem arbejder Euro NCAP vedvarende på at forbedre ESC-testen og bedømmelsesmetoderne. Indtil da ligger det fast, at hvis en bil dumper ESC-testen, vil den ikke kunne opnå de maksimale fem stjerner i crashtesten fra Euro NCAP.