Bilen skal rustbeskyttes fra ny

Alle nye biler bør rustbeskyttes fra ny for at forlænge bilens levetid, da bilerne ikke er produceret til det danske klima. Sådan lyder de nye anbefalinger fra Teknologisk Institut og FDM.

Bilen skal rustbeskyttes fra ny
Bilist

Vil du sikre din bil en lang levetid, så bør du få den rustbeskyttet, når du køber den. Selvom det er sure penge midt i bilkøbet, så tjener det sig ofte ind på den lange bane.

”Den første rustbeskyttelse er den vigtigste, da man her sikrer, at man får beskyttet alle de dele, som ikke er beskyttet fra fabrikkens side, da bilerne ikke er produceret til det danske klima. Følger man det råd, kan man nøjes med at rustbeskytte bilen, når den trænger, og her er det en god idé at få en uvildig til at vurdere behovet,” siger Jørgen Jørgensen, afdelingsleder i FDMs tekniske rådgivning.

I sidste ende er det kørselsmønsteret og den enkelte bilmodel, der er afgørende for, hvor ofte bilen skal efterbehandles. Derfor anbefaler FDM og Teknologisk Institut, at bilejerne får en uvildig fagmand til at vurdere, om bilen trænger til at blive rustbeskyttet, før bilen sendes til supplerende rustbeskyttelse.

”En god beskyttelse fra start betyder, udover et sundere karrosseri, en længere levetid på mekaniske komponenter som f.eks. bremserør og bærearme. Derfor vil en god rustbeskyttelse med tiden hente sig hjem i form af en mere velholdt bil,” siger Kristian Eldam, centerchef hos Teknologisk Institut.

Teknologisk Institut og FDM fremhæver, at anbefalingerne gælder alle biler - også biler med galvanisering. Vælger man at investere i en af de billige biler i 100.000 kr.-klassen er det vigtigt, at man sørger for at få sendt bilen hurtigt til rustbeskyttelse, da bilerne er meget sparsomt rustbeskyttet fra fabrikkens side. Køber man brugt bil, skal man rustbeskytte bilen med det samme, hvis den ikke tidligere er blevet rustbeskyttet.

Teknologisk Instituts og FDMs fælles råd om rustbeskyttelse:

  • Sørg for at rustbeskytte din bil fra start – allerhelst i de første måneder af bilens levetid. Det er bedre at forebygge rust end at stoppe begyndende rust. Alle biler kan tåle at blive rustbeskyttet.
  • Kørselsmønsteret har betydning for, hvor ofte bilen skal rustbeskyttes.
  • FDM og Teknologisk Institut anbefaler, at man får en uvildig fagmand til at vurdere, hvornår det er tid til rustbeskyttelse.
  • Rustbeskyttelse kan foretages året rundt, hvis behandleren følger vejledningerne.
  • FDM og Teknologisk Institut anbefaler, at forbrugeren får bilen rustbeskyttet et sted, der er tilsluttet en uafhængig kontrolordning.
  • Rustbeskyttelse er en god investering, hvis man påtænker at beholde bilen i længere tid, og kan ud over et sundere karrosseri medføre længere levetid på mekaniske komponenter som f.eks. bremserør og bærearme.
  • Biler, der er galvaniserede, skal også rustbeskyttes for at undgå rustangreb.
  • Hvis man planlægger at sælge bilen indenfor tre år, vil det ikke nødvendigvis økonomisk set kunne betale sig at rustbeskytte bilen, men en velholdt bil er ofte lettere at sælge – især privat.
  • Bilerne er ikke fremstillet til 17-18 år i det fugtige, danske klima med skiftende temperaturer og kondens. Jo billigere bilen er, desto større er tendensen til, at bilfabrikken har sparet på rustbeskyttelsen. Selv på de fra producentens side bedst beskyttede biler vil der være dele af bilen, der ikke er beskyttet.
  • Biler ruster hele året, fordi der er fugt og kondens. Salt bidrager til cirka 25% af rusten.
  • Når du køber brugt bil, så tjek om og hvornår, den har fået supplerende rustbeskyttelse. Det kan spare dig for mange penge senere hen. Ved en ældre bil bør du lade en uvildig fagmand vurdere, om rustbeskyttelse kan betale sig.