Undersøg hvad der indgår i serviceeftersynet, for at vurdere om du som minimum får den samme ydelse, som ved et dansk serviceeftersyn. Det kan have stor betydning i forhold til garantien på din bil.
Overvejelser før du booker
Inden du bestiller et serviceeftersyn i udlandet er en god idé, at du overvejer følgende:
1) Få afklaret hvad serviceeftersynet omfatter i det pågældende land,
2) Få pris og aftale på skrift og
3) Vær opmærksom på, hvordan du klager, hvis du ikke er tilfreds
Omfang af service
At vælge et mærkeværksted er ikke en garanti for, at serviceeftersynet på dit bilmærke er det samme fra land til land. Klima, kørselsmønster i landet og andet kan betyde andre behov ved service. I dit servicehæfte kan du se, hvilke krav der er til den kommende service. Uanset om du vælger mærkeværksted eller de frie værksteder, kan du fremsende beskrivelsen til værkstedet, så der ikke opstår misforståelser eller mangler.
Skriftlig aftale
Kontakt altid det pågældende værksted skriftligt for at få fastlagt, hvad du ønsker og prisen herfor. Det er vigtigt, at lave en skriftlig aftale, således at det kan dokumenteres, hvad I har aftalt. Husk at anføre model og stelnummer på din bil, så værkstedet ikke er i tvivl om, hvilken bilmodel, du ejer.
Husk også at få aftalt at værkstedet skal kontakte dig undervejs, hvis de støder på en reparation eller adskillelse, som ikke dækkes af serviceeftersynet. Det er herefter op til dig at beslutte, om værkstedet skal foretage noget yderligere, og aftale hvad det kommer til at koste. Dette bør også være på skrift.
Klagemulighed
Hvis du ikke er tilfreds med serviceeftersynet, skal du retur til det pågældende værksted i udlandet. Hvis du og værkstedet ikke kan finde en løsning, anbefaler FDM, at du reklamerer skriftligt til værkstedet. Du skal være opmærksom på, at det er retsinstanser i det pågældende land, der skal afgøre klagen. Du skal altså selv ud og finde en lokal advokat, der kan føre din sag.
FDM har ikke mulighed for at hjælpe i udlandet, vi kan kun vejlede dig. Når du handler over grænserne inden for EU, så kan Forbruger Europa give dig gode råd inden for køb af varer eller tjenesteydelser og hjælpe dig, hvis der opstår problemer efter købet.
FDM anbefaler også:
Læs mere om service i udlandet
Video: Hvad er et serviceeftersyn
Kontakt "Forbruger Europa" for vejledning.