Synlighed er godt, når man cykler i trafikken. Meget godt endda. Cyklister halverer risikoen for at blive kørt ned i trafikken, når de bruger ”pangfarvet” tøj.
Hvis alle cyklister i hele landet kørte med en nærmest selvlysende cykeljakke som i forsøget, kunne 2.300 uheld i 2012, hvor en cyklist kommer på skadestuen efter uheld med en anden trafikant, være undgået.
Det viser et storstilet, etårigt forsøg, som er resultatet af forskningsprojekt ”Cykeljakken” fra Aalborg Universitet.
LÆS OGSÅ: Jakke skal redde cyklister fra ulyker
6.800 cyklister har været med
3.400 cyklister i hele landet har i et år klædt sig i en pang-gul cykeljakke, før de satte sig op på cyklen, og deres færden og uheld er blevet sammenlignet med en lige så stor kontrolgruppe, der kørte i deres sædvanlige cykeltøj.
- Alle 6.800 har fortalt os om deres uheld igennem et år, og resultatet er meget markant. Cyklisterne iklædt jakker i en pangfarve havde 48 pct. færre personskadeuheld med motorkøretøjer end gruppen, der kørte i deres sædvanlige cykeltøj, siger forskeren bag undersøgelsen, lektor Harry Lahrmann, Institut for Byggeri og Anlæg ved Aalborg Universitet.
Giver også effekt i dagslys
Lahrmann fortsætter:
- Pangfarven betyder, at andre trafikanter langt nemmere får øje på dig også i dagslys, f.eks. når de kigger i sidespejlet ved et højresving.
Forskningsprojektet er gennemført ved hjælp af 4,3 mio. kr. fra Trygfonden, der bl.a. også har uddelt næsten ni mio. reflekser til bløde trafikanter gennem de seneste 12 år.
- Reflekser er stadig væsentlige, men de har kun effekt i skumringstimerne og i de mørke timer. Pangfarverne har også vist deres værdi i dagtimerne, så vi vil kraftigt opfordre cyklisterne til at fylde sig med pangfarver, siger Merete Konnerup, der er Trygfondens forskningsansvarlige for projektet.
Ifølge folkene bag projekt Cykeljakken er det første gang i verden, at det grundigt er undersøgt, hvad det betyder for cyklister at være meget synlige. Og fordi det er sket som et lodtrækningsforsøg, man kan man ifølge forskerne have meget stor tillid til den fundne effekt.
Rapporterede hver månd om uheld
I forsøget rapporterede både de 3.400 med cykeljakken og de 3.400 uden hver måned, om de havde været involveret i en trafikulykke som cyklist.
De selvrapporterede uheld viser, at testgruppen havde 38 pct. færre personskadeuheld med andre trafikanter end gruppen, der ikke brugte cykeljakke. Ses der alene på uheld med personskade mellem deltagerne og motorkøretøjer, er forskellen på de 48 pct.
De cyklister, der i lodtrækningen havde ”vundet” en jakke med pangfarve, brugte den på 77 pct. af deres cykelture.
LÆS OGSÅ: Cykeljakken.dk (projektets egen hjemmeside)