BMW-ejere kører ti gange så dårligt som en Toyota-ejer, når det gælder om at køre sikkert. Eller BMW-førerne tager i hvert fald betydeligt større risici.

BMW-kørerne skiller sig markant ud med mange soloulykker, men også førerne af Chrysler, Jeep, Chevrolet (som i Sverige i høj grad er amerikanske modeller), Peugeot og Alfa Romeo ligger højt.
Toyota-ejere køre ikke-risikabelt
Særlig pæn opførsel – eller i hvert fald en meget lav andel af soloulykker – har Toyota-ejere, men også Seat, Suzuki og Skoda ligger meget lavt i Sverige.
– Trods nye sikkerhedssystemer som antiudskridningssystemer og automatisk nødbremse, der kraftigt formindsker ulykkesrisikoen, kan bilerne stadig ikke kompensere for førere, som tager store risici i trafikken, og de mest risikovillige bilister lader til at foretrække BMW, siger trafikforskningschef i Folksam, Anders Kullgren.
Undersøgelsen viser også, at mænds risiko for at køre galt i en soloulykke er 60 procent højere end kvinders.
Stor motor = høj ulykkesrisiko

Teknisk set har Folksam set på, hvor mange soloulykker bilmærkerne er involveret i og sammenlignet det med antallet af bagendepåkørsler, som de samme mærker har været involveret i. Dermed burde faktorer som bilens sikkerhedssystemer og kollisionssikkerhed være elimineret, mener Folksam.