BMW-kørere tager stor risiko

Førere af BMW’ere kører ti gange oftere galt end Toyota-ejere. Og bilister med kraftige motorer har noget højere ulykkesrisiko end bilister med mindre motorkraft. Sådan er det i hvert fald i Sverige.

Bilmærkers risiko for at køre galt i en soloulykke. Kilde: Folksam
Bilist

BMW-ejere kører ti gange så dårligt som en Toyota-ejer, når det gælder om at køre sikkert. Eller BMW-førerne tager i hvert fald betydeligt større risici.

Der er store forskel på, hvor ofte forskellige biltyper kører galt på grund af førerfejl.
Der er store forskel på, hvor ofte forskellige biltyper kører galt på grund af førerfejl.
Det konkluderer forskningsafdelingen i det svenske forsikringsselskab Folksam, efter at have analyseret 56.000 politirapporterede trafikulykker, der er sket i Sverige siden 2003.

BMW-kørerne skiller sig markant ud med mange soloulykker, men også førerne af Chrysler, Jeep, Chevrolet (som i Sverige i høj grad er amerikanske modeller), Peugeot og Alfa Romeo ligger højt.

Toyota-ejere køre ikke-risikabelt

Særlig pæn opførsel – eller i hvert fald en meget lav andel af soloulykker – har Toyota-ejere, men også Seat, Suzuki og Skoda ligger meget lavt i Sverige.

– Trods nye sikkerhedssystemer som antiudskridningssystemer og automatisk nødbremse, der kraftigt formindsker ulykkesrisikoen, kan bilerne stadig ikke kompensere for førere, som tager store risici i trafikken, og de mest risikovillige bilister lader til at foretrække BMW, siger trafikforskningschef i Folksam, Anders Kullgren.

Undersøgelsen viser også, at mænds risiko for at køre galt i en soloulykke er 60 procent højere end kvinders.

Stor motor = høj ulykkesrisiko

Folksam mener at kunne eliminere bilens egenskaber og isolere førerens "skyld" ved at sammenligne soloulykker med bagendepåkørsler.
Folksam mener at kunne eliminere bilens egenskaber og isolere førerens "skyld" ved at sammenligne soloulykker med bagendepåkørsler.
Desuden fremgår det, at biler med kraftige motorer oftere kører galt end modeller med mindre maskinkraft. Når disse biler køres af mænd, er sandsynligheden for en soloulykke 20 procent højere end for de mere almindelige modeller. Kvinder, der kører ”sportslige” varianter, har derimod ikke forhøjet risiko/risikovillighed.

Teknisk set har Folksam set på, hvor mange soloulykker bilmærkerne er involveret i og sammenlignet det med antallet af bagendepåkørsler, som de samme mærker har været involveret i. Dermed burde faktorer som bilens sikkerhedssystemer og kollisionssikkerhed være elimineret, mener Folksam.