Ny Euro NCAP-test rammer nye biler hårdt

Årets første Euro NCAP-test giver en forsmag på, hvordan nye skrappere krav til bilers sikkerhedsudstyr vil ramme nye biler i 2015. Resultaterne rakte ’kun’ til tre og fire stjerner.

Blandt andet en manglende AEB koster den nye Audi TT den femte Euro NCAP-stjerne i årets første test. Ikke godt nok, mener FDM
Bilist

Euro NCAP-sæsonen 2015 åbner, næsten vanen tro, forsigtigt. Bare tre biler – Audi TT og de identiske Renault Trafic og Opel Vivaro – er med i årets første pulje fra det fælleseuropæiske sikkerhedssamarbejde. Til gengæld er bilerne de første til at blive testet efter de nye skrappere krav.

Euro NCAP har nemlig fulgt linjen fra de foregående år og endnu en gang hævet barren, som i 2015 har fået et gevaldigt løft.

Blandt andet udvides testen med en helt ny crashtest, ligesom der nu også stilles krav om sikkerhedssystemerne automatisk nødbremse (AEB), vognbaneassistent og skiltegenkendelse, hvis de maksimale fem stjerner skal i hus.

LÆS OGSÅ: Alle resultaterne fra den seneste og tidligere Euro NCAP-test

Ikke godt nok af Audi

At der er tale om en markant stramning, ses allerede i årets første test, hvor den helt nye Audi TT må ’nøjes’ med fire stjerner, mens Renault Trafic/Opel Vivaro kun får tre stjerner.

”Selv om Audi TT uden tvivl er en fornøjelse at køre, så er det problematisk, at Audi ikke udstyrer den med mere sikkerhedsudstyr, end tilfældet er. Det er ikke godt nok og en medvirkende årsag til, at den ikke får fem stjerner,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen, og tilføjer:

”Det samme gælder Renault Trafic og Opel Vivaro. De populære kassevogne byder på god indbygget sikkerhed i form af god plads i bilen, men ser man på mængden af sikkerhedsudstyr, er der langt op til niveauet for personbiler. Det er et problem, da der ofte er tale om biler, der fungerer som daglig arbejdsplads for medarbejdere, der ikke selv har haft indflydelse på valget af bilmodel og udstyr.”

SE VIDEO: Test af automatisk nødbremse

Samme bilmodel kan få forskellige antal stjerner

For at bilerne kan få point for det nye sikkerhedsudstyr, er det et krav, at det forventes at være indbygget i flertallet af de solgte biler. Det er dog ikke ualmindeligt, at udstyr som AEB og skiltegenkendelse skal tilkøbes i de større udstyrsvarianter, mens det slet ikke er tilgængeligt i de mindste udstyrsudgaver.

”Konkret vil det betyde, at vi fremover vil se den samme bilmodel få et forskelligt antal stjerner alt efter udstyrsvariant. Og da FDM fortsat kun anbefaler biler, der har fået fem eller fire stjerner, kan billedet nemt blive temmelig forvirrende, ligesom det sikkerhedsfradrag i registreringsafgiften, som fem Euro NCAP-stjerner udløser, kun vil gælde specifikke modeller,” siger Søren W. Rasmussen.

LÆS OGSÅ: Alt om Euro NCAPs sikkerhedstest