Det går efter planen – godt og vel – for bilproducenterne at få biler solgt i Den Europæiske Union til at køre længere på literen.
De officielle tal fra EUs miljøagentur EEA, der i øvrigt holder til i København, viser, at samtlige nye biler solgt i EU i 2014 i gennemsnit udleder 123,4 gram CO2 pr. km.
2,7 procent længere på literen på et år
Det er en forbedring på 3,3 gram svarende til 2,6 procent. Mængden af drivhusgassen CO2 bruges i stedet for km pr. liter, bl.a. fordi tallet kan bruges ens for benzin- diesel- el- og opladningshybridbiler. Reduktionen på 2,6 procent CO2 svarer omtrent til, at bilerne fra 2013 til 2014 kører 2,7 procent længere på literen.

SE OGSÅ: Bilmærker kæmper om grøn gunst (kræver login som medlem)
2015-miljømål er nået
Med de 123,4 gram er bilindustrien under ét pænt under de 130 gram, som gælder fra og med 2015-årgangen. Målet blev nået i 2013, altså to år før tid.
Tallet er et gennemsnit, så nogle bilmærker hænger stadig lidt i bremsen. Opel/Vauxhall, Kia, Audi, BMW og Mercedes-Benz lå over 130 gram i 2014, men ikke meget.
Der er ikke udsigt til, at nogen af dem får de store bøder, som EU kan uddele, da tallene gøres op på koncernbasis. Dermed får BMW hjælp af Mini, Mercedes-Benz af Smart og Audis tal indgår i Volkswagen-koncernen. Desuden er Mercedes-Benz, som ligger nederst, i fuld gang med at lancere opladningshybrider med meget lave, officielle CO2-tal.
"De officielle tal lyver"
Men det går ikke nær så godt for bilbranchen, som de officielle forbrugstal angiver, lyder den tilbagevendende kritik fra den europæiske miljøorganisation, Transport & Environment.
Forbedringen i CO2 og dermed km pr. liter er ikke nær så stor i praksis, påpeger organisationen.
Fra 8 til 31 pct. forskel
I 2004 udledte bilerne kun otte procent mere CO2 i daglig kørsel end de ECE-tal, der står i brochuren, og som bruges til de officielle EU-opgørelser. I 2013 var det gab udvidet til hele 31 procent, siger Transport & Environment.
Der er ingen undersøgelse af, om forskellen mellem teori og praksis er blevet endnu større fra 2013 til 2014.