VW: Vi tager regningen

Den skandaleramte Volkswagen-koncern er klar til at betale regningen, hvis det ender med, at deres kunder bliver opkrævet højere afgifter som følge af snyd med bilernes CO2-udslip, siger den øverste chef.

Bilist

VW er nu klar til at holde de kunder, der måtte få en ekstraregning som følge af bilgigantens manipulation af CO2-tallene, skadesløse.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters og flere andre medier skulle Volkswagens øverste chef Matthias Müller i et brev til EUs finansministre i fredags have bedt om, at eventuelle ekstra afgiftsopkrævninger bliver sendt til Wolfsburg og ikke de enkelte bilejere. Dermed kan de 800.000 bilejere, der er berørt af det seneste kapitel af VW-skandalen, ånde lettet op. 

For danske bilister er denne udmelding særlig interessant. Det er nemlig ikke kun den løbende halvårlige ejerafgift, som er baseret på bilens brændstofforbrug. Også en del af registreringsafgiften bliver udregnet på bagrund af, hvor langt bilen kører på literen. Der gives i dag et nedslag i afgiften på 4.000 kr. for hver kilometer længer på literen end hhv. 16 km/l for benzinbiler og 18 km/l for dieselbiler, bilen kan køre. 

Snød i test

Volkswagen meddelte sidste uge, at der ved oprydning af den oprindelige skandale med ulovligt software i 11 millioner biler, var blevet fundet ’uregelmæssigheder’ i forbindelse med bilernes forbrugstest. 

Ifølge Reuters har VW-ingeniører indrømmet at have snydt sig til et lavere CO2-udslip og brændstofforbrug ved typegodkendelsen og dermed også lavere afgiftssats. Både diesel- og benzinbiler skulle være berørt. Årsagen til manipulationen skulle blandt andet være sket af frygt for ikke at kunne leve op til tidligere Volkswagen-chef Martin Winterkorns krav om en CO2-reduktion på 30 procent i 2015. 

Kan koste to milliarder euro

Hvor mange danske bilejere sagen berører, er uvist, men da sagen omhandler modeller fra Audi, VW, Skoda og Seat med 1.4-, 1.6-, og 2.0-liters dieselmotorer samt benzinudgaver af VW Polo, Golf og Passat, Audi A1 og A3, Seat Ibiza og Skoda Octavia, må det formodes, at flere af dem er indregistreret i Danmark. 

VW-koncernen har selv anslået den nye ’CO2-skandale’ til at koste to milliarder euro.

LÆS MERE: VW har fusket med brændstofforbrug