Vanvidsbilister og andre, der har et mellemværende med myndighederne, får i nær fremtid lidt sværere ved at køre fra lovens lange arm. Et EU-projekt er nemlig langt i arbejdet med at udvikle et nyt ’våben’, der kan bringe biler til standsning ved hjælp af elektromagnetisk puls eller med højfrekvente mikrobølger.
Det EU-finansierede SAVELEC-projekt har allerede med succes testet en prototype af det nye våben på en lukket bane i Tyskland.
Lammer bilens elektronik
Ved hjælp af både en elektromagnetisk puls og med højfrekvente mikrobølger lykkedes det her at lamme en kørende bils elektroniske system og tvinge den til at sænke farten og helt standse.
Det er dog ikke kun teknikken omkring det nye system, der arbejdes på. Hele SAVELEC-projektet åbner også for en både juridisk og etisk diskussion af, hvordan systemet bruges.
”For at overholde EU-lovgivningen, samt holde sig til etiske overvejelser, vil teknologien også være nødt til at være sikker for brugeren, føreren (og passagerer), samt medlemmer af offentligheden og infrastrukturen i det omgivende miljø,” hedder det i en pressemeddelelse fra EU-Kommissionen.
Af samme årsag har man nedsat et panel, der skal se nærmere på netop de etiske og juridiske spørgsmål, projektet rejser.
Kan afværge farlige eftersættelser
Udover at teste prototypen på et anlæg har folkene bag projektet også simuleret et miljø for at undersøge konsekvenserne af teknologien på mennesker og materialer. Eksempelvis hvordan en fører reagerer ved tab af kontrol af køretøjet ved bl.a. høj fart, i tæt trafik og på smalle veje.
Hos FDM følger man projektet med interesse.
”Der er ingen tvivl om, at SAVELEC-projektet er spændende og kan være med til at højne trafiksikkerheden, når det gælder om at bringe flugtbilister til standsning på en sikker måde og dermed afværge nogle af de farlige eftersættelser, vi ser fra tid til anden. Når det er sagt, er det dog vigtigt, at sikkerheden omkring systemet udvikles, så det ikke kan bruges af andre end myndighederne,” siger afdelingschef i FDM Torben Lund Kudsk.
Udover på biler kan SAVELECs systemet tilpasses, så det også virker på lastbiler og motorcykler.
Hvornår systemet vil være endeligt udviklet og klart til at tage i brug, er endnu uklart.