Lille motor med stort olieforbrug

Peugeot og Citroën anerkender, at en fejl på deres fælles 1.2-liters benzinmotor med 82 hk forårsager et enormt olieforbrug. Efter pres fra FDM holdes alle kunder nu skadesfri i op til fem år

Bilist

Stort olieforbrug på moderne motorer er ikke hverdagskost. Det har det dog været for en del Peugeot-ejere med 1.2-liters benzinmotoren med 82 hk. Her har bilejere oplevet olieforbrug på op mod 1 liter pr. 1.000 km, og det er særligt problematisk på en motor, der kun har en oliebeholdning på 3,3 liter.

Allerede først i november ændrede PSA-koncernen på produktionen den problematiske 1.2-liters motor. FDM erfarer, at der er tale om en kombination af en fysisk ændring og en opdatering af softwaren i motorstyringen. (Foto: FDM/ Karsten M. Lemche)
Allerede først i november ændrede PSA-koncernen på produktionen den problematiske 1.2-liters motor. FDM erfarer, at der er tale om en kombination af en fysisk ændring og en opdatering af softwaren i motorstyringen. (Foto: FDM/ Karsten M. Lemche)

FDM har siden september været i løbende dialog og forhandling med de danske importører af Citroën og Peugeot. Resultatet er, at der nu er fundet en teknisk løsning på problemet og ændret på produktionen af motoren. Samtidig yder importøren kulance i op til fem år eller 150.000 km, forudsat at bilen er serviceret efter fabrikkens forskrifter.

LÆS OGSÅ: Populære motorer med kædeproblemer

I forhold til første udkast fra importørens side har FDM fået forlænget kulanceperioden, og samtidig har importøren har frafaldet kravet om, at bilens skal være serviceret på et mærkeværksted.

"Det har været et konstruktivt og hårdt forhandlingsforløb. Fra FDMs side er vi glade for slutresultatet, hvor Peugeot og Citroën har valgt at stå bag deres produkt og sikre, at bilejerne ikke ender med en stor regning," siger Lone Otto, afdelingsleder i FDM Rådgivning.

LÆS OGSÅ: Kontakt FDMs rådgivning

50.000 kr. for ny motor

Den 3. november ændrede farbikken på produktionen af motoren, hvilket omfattede en ændret kølefunktion på alle 1.2-motorer med 82 hk, også kaldet EB2-motorerne. FDM har erfaret, at der er tale om en kombination af en fysisk ændring og en opdatering af softwaren i motorstyringen. Men for at sikre, at der ikke er flere motorer, der oplever stort olieforbrug, vil Peugeot og Citroën lancere en servicekampagne, hvor man opdaterer allerede solgte biler med samme løsning. Det vil ske via brev fra importøren i starten af marts.

LÆS OGSÅ: Hvad er kulance?

En fejl på motoren i en række modeller fra Peugeot og Citroën har i flere tilfældet betydet, at danske bilejere har stået alene med en større regning. Efter FDM er gået ind i sagen, har den danske importør indvilliget i at yde en kulance på fem år eller 150.000 km på de berørte biler. (Foto: FDM/ Karsten M. Lemche)
En fejl på motoren i en række modeller fra Peugeot og Citroën har i flere tilfældet betydet, at danske bilejere har stået alene med en større regning. Efter FDM er gået ind i sagen, har den danske importør indvilliget i at yde en kulance på fem år eller 150.000 km på de berørte biler. (Foto: FDM/ Karsten M. Lemche)

Problemet med stort olieforbrug er hidtil i flere tilfælde blevet løst ved at udskifte motoren. Det koster cirka 50.000 kr., og i de første sager, FDM hørte om, blev kunderne kun tilbudt, at forhandler/importør dækkede en del af udgifterne, og bilejerne skulle selv betale mellem 8.000 og 35.000 kr.

Det er nu ændret, således at Peugeot og Citroën via kulance dækker alle udgifter, så længe bilen er under fem år gammel og har kørt under 150.000 km. Det er dog et krav, at fabrikkens serviceforskrifter er fulgt. Så har du fået serviceret bilen på et frit værksted, skal du kunne dokumentere serviceeftersynene overfor hhv. Peugeot og Citroën.

LÆS OGSÅ: Kulance er godt - garanti er bedre

0,25 liter pr. 1.000 km

Med kun 3,3 liter olie på EB2-motoren er det særligt vigtigt, at man løbende kontrollerer oliestanden på ens bil. Se hvordan i bilens instruktionsbog. De ejere, FDM har været i kontakt med, har biler, hvor der brugt mellem 0,2 og 1,0-liter pr. 1.000 km.

Importøren dækker i de sager, hvor forbruget er over 0,25 liter pr. 1.000 km for biler, der har kørt over 10.000 km. I tvivlstilfælde foretager man en olievejning, hvor man påfylder korrekt mængde olie, lader bilejeren køre 1.000 km og efterfølgende kontrolvejer den resterende olie. Stort olieforbrug kan også have andre følgeskader, herunder har flere medlemmer med stort olieforbrug også haft problemer med katalysatoren. Den er enten forsøgt repareret eller udskiftet, det sidstnævnte koster omkring 5.000 kr.

LÆS OGSÅ: Motorolie og olieskift

Serviceintervallerne på 1.2-liters motoren er i dag et år eller 20.000 eller 25.000 km afhængig af model og årgang, men fra 1. januar 2017 ændres serviceintervallet til et år eller 15.000 km for alle nye biler. Samtidig anbefaler fabrikken sine eksisterende kunder at ændre serviceintervallet, så det bliver 15.000 km eller et år. Det gælder især for de bilejere, der har fået skiftet motoren på kulance.

Peugeot og Citroën har i 2014 lavet en serviceaktion pga. stort aksialslør på krumtapakslen, som du kunne læse i Motor 05/2014. Men den fejl skulle ikke være relateret til den nye sag med stort olieforbrug.

SE VIDEO: Sådan tjekker du motorolien på bilen

Har du en af de fejlfyldte motorer?
Har du også en Peugeot eller Citroën med 1.2-liters motor med 82 hk, som har et stort olieforbrug, skal du som udgangspunkt kontakte din lokale forhandler. Opstår der uoverensstemmelser, så kan du som medlem af FDM kontakte FDMs rådgivning eller ringe på telefon 70 13 30 40 mellem kl. 9 og 16 (fredag til 15).