Interessen blandt 17-årige for at tage kørekort og køre med en erfaren bilist er overvældende. Siden ledsagerordningen trådte i kraft ved indgangen til 2017, har hver tredje 17-årige taget kørekort. Især unge jyder hopper tidligt ind i køreskolebilerne og kører med mor eller far, indtil de bliver 18 år.
Tal fra Rigspolitiet viser, at 42 procent af de 17-årige i de jyske politikredse har taget kørekort, mens det kun er 10 procent i de to københavnske politikredse.
Positivt at mange 17-årige tage kørekort
”Det er måske lidt overraskende, men meget positivt, at så mange 17-årige har valgt at tage kørekort. Den geografiske fordeling passer til gengæld meget godt med, at flere uden for de store byer tager kørekort, fordi de har et større behov for at kunne transportere sig i bil,” siger juridisk konsulent i FDM Dennis Lange.

Undersøgelser fra lande med lignende ordninger viser, at de unges risiko for at komme galt afsted i trafikken falder, når de er med i en ledsagerordning.
”De bliver ikke bare overladt til sig selv bag rattet, når de har fået kørekort, men får overleveret noget erfaring. Det gør dem til bedre bilister, så jo flere der deltager i ordningen, desto bedre,” påpeger Dennis Lange.
Bestil kursus for ledsagere: Kør sikkert med 17-årige
Kun få lovovertrædelser
Tallene fra Rigspolitiet viser også, at til og med september 2017 har politiet kun registreret 28 lovovertrædelser i forbindelse med ordningen blandt de godt 15.000 17-årige, der indtil da havde taget kørekort.
Dansk Kørelærer-Union er mere skeptisk over for, om ordningen hjælper.
”Vores medlemmer har positive oplevelser med de 17-årige i køreskolerne, og de klarer det stort set lige så godt som de 18-årige. Når de får kørekortet, kan de sagtens køre bil, men vi sætter stadig spørgsmålstegn ved værdien af kørsel med ledsager,” forklarer René Arnt, landsformand i Dansk Kørelærer-Union.
Læs mere: Kørekort til 17-årige
Overtrædelser opdages ikke
Det handler ifølge ham om at bearbejde de unge mentalt.
”De unge kører ikke galt, fordi de mangler at have kørt med mor og far i en periode. De kører galt, fordi de tilsidesætter det, de har lært i køreskolen. Derfor skal der mere undervisning om holdning, adfærd og risici ind i køreundervisningen,” siger René Arnt, der ikke har meget tilovers for det lave antal unge bilister, der er blevet taget for at køre uden ledsager eller på anden vis overtræde reglerne i ordningen.
”Det er ikke et sandhedsbillede. Politiet er presset på ressourcer og kan ikke kontrollere alle, og de kan ikke se, om det er en 17- eller 18-årig bag rattet. Nogle kørelærere kan ligefrem se, hvordan de 17-årige, der fik kørekort dagen forinden, selv kører ned til skolen uden ledsager. Antallet af forseelser afspejler slet ikke virkeligheden.”
Læs mere: Dækker forsikringen med en 17-årig bag rattet?
Når jeg taler med de prøvesagkyndige, der har elever til køreprøve, så forklarer de, at de 17-årige kører lige så godt som 18-årige. Det virker ikke, som om det er for tidligt, de får kortet.
17-årige kører lige så godt
Hos politiet er det opfattelsen, at ordningen fungerer fornuftigt.
”Når jeg taler med de prøvesagkyndige, der har elever til køreprøve, så forklarer de, at de 17-årige kører lige så godt som 18-årige. Det virker ikke, som om det er for tidligt, de får kortet. De 17-årige har heller ikke flere ulykker, og vi har også færre sager med 17-årige, der kører uden ledsager, end vi havde forventet. Det ser overordnet ud til, at de følger reglerne,” siger Per Lundbæk Nielsen, specialkonsulent i Rigspolitiet, Nationalt Færdselscenter.
Han understreger, at politiet endnu ikke har lavet en egentlig evaluering af ordningen, der kører som et treårigt forsøg til og med 2019.
Video: Gode råd til ledsager af 17-årige:
Svært at stoppe syndere
Samtidig medgiver han, at det er umuligt for politiet at se, om personen bag rattet er 17 eller 18 år.
”De skal jo stoppes, før vi kan kontrollere det, og vi er ikke så naive, at vi tror, at vi får fat i alle de 17-årige, der overtræder reglerne. Der vil altid være nogle, der overtræder reglerne, og vi har da også fået henvendelser fra nogle gymnasier, der har bedt os komme og lave kontrol, fordi de oplever, at nogle af deres 17-årige elever kører uden ledsager. Men det er ikke vores fornemmelse, at der er tale om et stort problem,” siger Per Lundbæk Nielsen.
Interview med Mirjam og Simon på billedet over artiklen om at køre bil som 17-årige kan læses i Motor 01/2018.