Den belgiske hovedstad Bruxelles kan nu føje sig til listen over europæiske storbyer, der har indført miljøzone.
Fra årsskiftet stiller Belgien krav til bilers miljøegenskaber, der kører ind i landets hovedstad.
bøden for ikke at leve op til miljøkravene er på 350 euro
Udover Bruxelles har Antwerpen og Linkeroever i Belgien også indført miljøzoner.
Bilen skal registreres online
Den nye miljøzone betyder, at alle der ønsker at køre ind i Bruxelles skal registrere bilens nummerplade og miljøegenskaber online. Det uanset, om bilen lever op til miljøkravene og gælder også for udlændinge. Bilens nummerplade vil så blive aflæst på vejene ind til byen.
Se også: Sådan strammer Bruxelles kravene til bilerne (eksternt link)
Registreringen gælder i 3 år, dog højst så længe bilen bilen har samme registreringsnummer.
Høje bøder
Kører du ind i Bruxelles uden at have registreret dig, lyder bøden på 150 euro (1.125 kr.), mens bøden for ikke at leve op til miljøkravene er på 350 euro (2.600 kr.).
Det er dårlig luftkvalitet, der har fået Belgien til at indføre den såkaldte LEZ, ’Low Emission Zone’. Zonen dækker hele Bruxelles undtagen byens store ringvej og enkelte større veje.
Læs også: Franske byer kræver miljømærkat
Rammer dieselbiler først
I første omgang er det kun dieselbiler, der ikke opfylder euro-normen eller kun euro 1, der formenes adgang. I praksis vil det som udgangspunkt sige dieselbiler fra før 1996.
Læs også: Miljøzoner og vejafgifter i Europa - sådan betaler du
Kravene vil de kommende år løbende blive strammet, og allerede fra 2019 rammer det de ældste benzinbiler, som nu heller ikke får adgang til byen.
Fra 2025 vil kun dieselbiler, der lever op til euro-6 have lov at køre ind i Bruxelles, mens kravet til benzinbiler er mindst euro-3.
Enkelte køretøjer undtaget
Ejere af de ’forbudte’ biler vil dog kunne købe sig adgang til Bruxelles i alt 8 dage om året. Prisen er 35 euro om dagen.
Motorcykler, invalidebiler og veteranbiler vil dog være undtaget kravene for den nye miljøzone, men skal stadig registreres på forhånd.