Når en bil skal typegodkendes, fastsættes brændstofforbruget på et uafhængigt prøvelaboratorium. De store bilfabrikker kan også stå for testen.
Testen er sat sådan sammen, at den modsvarer et kørselsmønster, der består af by-, landevejs- og motorvejskørsel. Det foregår på et såkaldt rullefelt for at sikre, målingen kan foretages gentagne gange og opnå samme resultat.
Den store forskel
Når bilfabrikkerne er meget bedre til at køre langt på literen end de fleste bilejere, skyldes det bl.a. at bilen testes under gunstige forhold. Testen starter ved +20 grader, der er kun en person i bilen, en stor del af bilens funktioner er slået fra (lys, aircon, sædevarmer mv.), dækkene er de mindst mulige osv.
Derfor falder og stiger brændstofpriserne
Længere på literen
Selv om du ikke skal regne med at køre lige så langt på literen, som bilfabrikkerne stiller i udsigt, kan du med disse tips forbedre dit nuværende brændstofforbrug.
- Undgå korte ture og tomgang
- Bring hurtigt bilen op i fart (men træd ikke speederen helt i bund). Kør derefter i højest mulige gear med lavt omdrejningstal
- Højt gear - kør i højst mulige gear
- Brug motorbremse
- Undgå at bremse unødigt - se frem i trafikken
- Tjek dæktrykket - lavt tryk koster mere brændstof
- Brug kun aircondition, sædevarmer mv., når det er nødvendigt
- Undgå ekstravægt og ekstra vindmodstand
- Skift gear efter omdrejningstæller
- Pas på farten og hold den konstant
Køretips: Få de ti køretip her
Lær at køre mere grønt
Du kan selv lære at udnytte brændstoffet optimalt og samtidig spare på CO2 udledningen. På FDM Køreteknik´s kursus i Energi-effektiv køreteknik, lærer du, hvad der skal til, ved at ændre dine kørevaner bare en lille smule.