Grotesk parkeringshus: Mini-båse og ridsede kofangere

Et nyligt indviet parkeringshus i Roskilde har for smal indkørsel, meget små båse, og allerede nu er der lakrester flere steder.

To af de parkerede biler i P-huset.
Bilist

I et nyindviet kommunalt p-hus i Roskilde, skal man holde tungen lige i munden, hvis man vil tage rampen i første forsøg. Den er nemlig kun 3,5 m bred, og derfor skal bilen være næsten vinkelret på rampen, før man kan komme ind - det er der imidlertid ikke plads til.

Flere af ramperne er så stejle, at bilernes undervogn eller kofanger kan skrabe mod underlaget, og sidst men ikke mindst er parkeringspladserne mere end en halv meter smallere, end de 260 cm FDM anbefaler - hvis man altså tæller de 20 cm tykke streger med som en del af båsen. Gør man ikke, er pladserne kun 160 centimeter brede - og altså en hel meter smallere, end vi anbefaler, og dermed så smalle, at selv mikrobiler har svært ved at holde sig inden for stregerne.

Ingen skilte og farlige døre

Når man skal ud af p-kælderen igen, er man tvunget til at køre over et afmærket gangareal - og faretruende tæt på en række døre, der åbner udad.

Endelig er der ingen skiltning om parkeringsreglerne ved indkørsel i p-huset, og heller ingen skiltning om maksimal højde på de biler, der måtte ville parkere der.

Alt i alt står det grelt til på Sortebrødre Plads - og man går fra p-huset med en følelse af, at kommunen har glemt, hvordan parkering rent faktisk fungerer.

I videoen herunder kan du se tre af de udfordringer, p-kælderen har:

  • Den smalle opkørsel uden ordentlig plads til siden, der gør det svært at køre ind uden at måtte korrigere svinget
  • De stejle ramper - læg især mærke til lyden. Du hører den forreste kofanger banke i betonen
  • En smal udkørsel, hvor man skal over det afmærkede gangareal, uanset hvilken bil man måtte køre i 

P-huset kan rumme 500 biler, og har kostet et to-cifret millionbeløb. Mens nogle af fejlene er så dybdegående, at det kan virke uoverskueligt at ændre på, er der en række problemer, som kan løses nu.

"Først og fremmest bør ramperne tilpasses, så bilisterne ikke risikerer at få ødelagt bilens undervogn eller kofanger. Dernæst bør der opsættes nogle ordentlige og lovlige skilte, der viser eventuelle tidsbegrænsninger og maksimal højde på køretøjet," siger Dennis Lange, juridisk konsulent hos FDM.

Derudover bør båsene lovliggøres.

"FDM kan konstatere, at den måde man har lavet båsene på, ikke lever op til de gældende regler på området. Det overrasker, at en kommune som Roskilde kan lave en så simpel fejl." siger Dennis Lange.

Allerede nu er der mærker fra undervogne, som er kommet i kambulage med ramperne
Allerede nu er der mærker fra undervogne, som er kommet i karambolage med ramperne

Ingen p-afgifter på nuværende tidspunkt

En afdelingsleder fra Roskilde Kommune har udtalt til medierne, at man får en afgift, hvis man "holder på en måde, så der ikke er plads til så mange biler i huset, som det er beregnet til."

"Det er ikke et begreb, vi kender fra lovgivningen, og kan derfor ikke være baggrund for en kommunal parkeringsafgift", siger Dennis Lange.

Det er umuligt ikke at køre på gangarealet
Udkørslen er så smal, at man ikke kan undgå at køre på gangarealet.

FDM er i dialog med Roskilde Kommune om de utilfredsstillende forhold i p-huset. Roskilde Kommune har i første omgang meddelt FDM, at der på nuværende tidspunkt ikke vil blive pålagt p-afgifter i p-huset, og at kommunen går igang med at se på, hvordan p-huset kan forbedres og lovliggøres.

Har du fået en p-afgift?

Har du fået en parkeringsafgift, kan du se her, hvordan du skal forholde dig, hvis du vil gøre indsigelse. Mener du, at parkeringsafgiften ikke er berettiget, skal du hurtigst muligt klage til den myndighed eller det selskab, der har udstedt afgiften.

Er du i tvivl om, hvad du skal gøre, kan du som medlem af FDM altid kontakte vores rådgivning.

Kontakt rådgivningen