Det koster ikke noget og er en del af FDM-medlemskabet at få kontrolleret slutsedlen, inden handlen er bindende. Derfor bør du som medlem sende slutsedlen til et tjek hos FDM, da der er bemærkninger til stort set alle slutsedler.
Ved hele 65 procent af de slutsedler, som FDMs jurister gennemgår, frarådes handlen, medmindre slutsedlen ændres på en række væsentlige punkter. I 35 procent blev købet ikke frarådet, men FDM anbefalede, at en række punkter burde blive præciseret.
De mest udbredte fejl på slutsedlerne bliver gennemgået herunder.
Modelbetegnelse, modelår eller modeltype er enten upræcis eller slet ikke angivet (køb af ny og brugt bil)
Derfor skal det rettes:
Købsaftalen skal bekræfte præcist, hvilken bil du køber, så du f.eks. ikke får en mindre motor, end du har betalt for. Det er også vigtigt, hvis du videresælger bilen, så du ikke risikerer et ansvar for at have solgt noget forkert. Samtidig skal bilens alder oplyses korrekt ift. til bl.a. garantier.
Ikke angivet om navigationsanlæg taler dansk (køb af ny og brugt bil)
Derfor skal det rettes:
Mange biler sælges med navigationsanlæg, som ikke taler dansk, hvilket kommer bag på mange. For det er typisk ikke noget sælger oplyser om, medmindre man spørger ind til det. Derfor anbefaler FDM, at man som køber forlanger at modtage oplysning om navigationsanlæggets sprogkundskaber, inden man modtager bilen. Så kan man også passende overveje, om man stadig ønsker at give mange tusinde kroner for anlægget, i de tilfælde hvor anlægget er tilvalgt som ekstra udstyr.
Forhandleren kan ifølge slutsedlen forhøje den aftalte pris inden levering (køb af ny bil)
Derfor skal det rettes:
Hvis vilkåret benyttes til at sætte den aftalte pris ned i perioden mellem handlen og bilens levering, er der ingen problemer. Men sætter forhandleren i stedet den aftalte pris op, slår vi alarm. Den går ikke, for det er ulovligt. Er du ikke opmærksom på vilkåret, kan du komme til at betale mere for den nye bil, end du har pligt til.
Læs mere: Sådan indsender du din slutseddel til FDM
Forhandleren har ikke angivet, hvornår bilen leveres (køb af ny og brugt bil)
Derfor skal det rettes:
Det er problematisk, hvis bilen bliver meget forsinket, og du ikke ønsker at vente længere. Du har nemlig ret til at ophæve købet ved en væsentlig forsinkelse af levering af bilen, men det kan være svært at afgøre, hvornår levering i det hele taget er forsinket, hvis forhandleren ikke har givet en leveringsdato.
Det er ikke angivet, om bilen er omlakeret (køb af brugt bil)
Derfor skal det rettes:
Mange mennesker ønsker ikke at købe en bil, der har været skadet eller har været omlakeret. Det kan nemlig medføre farveforskelle mellem karrosseridele og risiko for følgeskader på sigt. Derfor er det rimeligt at forlange af sælger, at han oplyser om bilen har været omlakeret. Det er nemlig ikke altid muligt at se farveforskelle den dag, man, inden købet, ser bilen hos bilforhandleren. For det kræver som regel at solen skinner den dag.
Antal nøgler fremgår ikke (der bør være mindst to) (køb af brugt bil)
Derfor skal det rettes:
En ekstra nøgle til en moderne bil kan koste flere tusinde kroner, og i de fleste husstande er der et praktisk behov for at flere personer kan have nøgle til bilen. Derfor er det vigtigt allerede på købstidspunktet at få afklaret, om der er det antal nøgler til bilen, som man normalt har behov for. Eller om man skal regne en ekstra udgift til at få lavet en ekstra nøgle.
Leveringsomkostninger ikke udspecificeret (køb af brugt bil)
Derfor skal det rettes:
Ved køb af brugt bil er der ingen fornuftig grund til at bilforhandleren overhovedet skal kræve betaling for at levere bilen. Særligt hvis bilen i forvejen er indregistreret. Derfor er det rimeligt at spørge sælger om, hvad man egentlig får for de ofte flere tusinde kroner, bilforhandleren opkræver for at levere bilen.
Det fremgår ikke, hvad bilen har været brugt til (køb af brugt bil)
Derfor skal det rettes:
Den tidligere brug af bilen siger meget om, hvor slidt bilen er i forhold til det antal kilometer, bilen har kørt. Det er derfor vigtigt at få at vide, at bilen kun har været brugt privat og ikke som f.eks. køreskolevogn eller taxi.
Køber står inde for byttebilens kilometerstand (køb af ny og brugt bil)
Derfor skal det rettes:
Medmindre du er første ejer af den bil, du giver bilforhandleren i bytte som udbetalingen på den nye bil, kan du ikke med sikkerhed vide, om kilometertallet passer, eller om tidligere ejere af din bil kan have snydt med kilometertallet. Som forbruger er det umuligt at gennemskue, og det er derfor ikke rimeligt, at en bilforhandler forlanger, at forbrugeren skal stå inde for noget, som man ikke har mulighed for at vide. Det må bilforhandleren selv undersøge.
Pris på ekstra udstyr ikke udspecificeret (køb af ny og brugt bil)
Derfor skal det rettes:
Det er vigtigt, at alt er prissat i slutsedlen, så du har mulighed for at kontrollere, at priserne svarer til det, du selv mener var aftalt.
Registreringsafgiften er ikke udspecificeret (køb af ny bil)
Derfor skal det rettes:
Som FDM tidligere har omtalt i Motor, har vi konstateret, at der er mange bilforhandlere, der ikke indbetaler registreringsafgift på købers vegne i det omfang, det var aftalt. I tilfælde hvor køber, efter opslag i SKATs motorregister, kan konstatere, at bilforhandleren har indbetalt mindre afgift end aftalt, har man som køber krav på at få differencen udbetalt af bilforhandleren. Men det kan man kun kræve, hvis registreringsafgiften er udspecificeret i slutsedlen, og det dermed kan dokumenteres, at det var aftalt med bilforhandleren, at han skulle indbetale et præcist beløb i afgift.
Betaling før levering (køb af ny og brugt bil)
Derfor skal det rettes:
Du kan ende uden bil og penge, hvis forhandleren går konkurs. Det er ikke særlig sandsynligt, at forhandleren går konkurs i dagene mellem din betaling og bilens levering. Men det ændrer ikke på, at der er en risiko, som der ikke er nogen grund til at tage. Du bør derfor ikke betale for bilen, før du får den leveret.
Ingen reklamationsret (køb af ny og brugt bil)
Derfor skal det rettes:
Ved køb af brugte biler, særligt hos små og uorganiserede bilforhandlere, ses det jævnligt, at reklamationsretten enten begrænses eller fraskrives. Men du har altid to års reklamationsret efter købeloven, og det er derfor hverken lovligt eller gyldigt, når bilforhandleren sælger en bil ”som beset” til en forbruger. Det er et alvorligt svigt fra forhandlerens side, at han på ulovlig måde forsøger at skrive sig ud af sit ansvar. I de tilfælde råder FDM altid til både at droppe handlen og bilforhandleren.