Bilkøbere kan nu købe dieselbiler med lidt grønnere samvittighed. I hvert fald hvis de køber de nyeste af slagsen. Det viser anden test fra det nye europæiske Green NCAP-program, der guider forbrugerne til de mest miljø- og klimavenlige biler.
Der er god grund til at være kritisk over for ældre dieselbilers miljøegenskaber
I alt fem biler er med i den seneste pulje, og som i den første Green NCAP-test er det igen en elbil, der klarer sig bedst. Fem grønne stjerner bliver det til for 2. generation af Nissan Leaf.
Ikke overraskende scorer den de maksimale 10 point i den del af testen, der omhandler udledningen af skadelige stoffer, det såkaldte ’Clean Air Index’.
Læs også: Nyt mærke skal guide bilkøbere til grønne biler
Har fået bugt med skadelige stoffer
5 Green NCAP-stjerner
Nissan Leaf
4 Green NCAP-stjerner
Opel Corsa
3 Green NCAP-stjerner
Mercedes-Benz C-Klasse
Renault Scenic
Audi A4 g-tron
Mere bemærkelsesværdigt er det, at en dieselbil som Mercedes-Benz C-klasse (220D 4Matic) opnår samme resultat. Også den scorer således 10 i testens Clear Air Index, mens testens anden dieselbil, Renault Scenic (Blue DCI 150), opnår 8,6 ud af 10 mulige point.
Til gengæld kniber det lidt mere, når det gælder de to dieselbilers CO2-udslip, og derfor lander de begge på samlet tre Green NCAP-stjerner.
”Der er god grund til at være kritisk over for ældre dieselbilers miljøegenskaber, som i den grad hører fortiden til. Men som Green NCAP’s test og andre uvildige test på det seneste har vist, har producenterne fået bugt med udledningen af skadelige stoffer, der nu er tæt på nul. Det er naturligvis positivt,” siger FDMs biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen, der dermed ikke ser grund til at dømme den moderne dieselbil ude her og nu.
Læs også: Diesel er blevet stueren
Fra 'vugge til grav aftryk' på vej
Også rundens enlige benzinbil, Opel Corsa, med den lille 1.0-motor, klarer testens Clean Air Index-del med bravur. Samlet lander den på fire Green NCAP-stjerner, testens næstbedste resultat.
Læs også: Uklar grøn fremtid for elbilerne
”Men ser man på bilernes udledning og energieffektivitet, er der ingen tvivl om, at elbiler i dag er det grønneste valg. Bilers samlede miljø- og klimaaftryk over tid er dog et mere kompliceret regnestykke end som så. Derfor arbejder Green NCAP på at udvide testen, så forbrugerne kan få et klart billede af hele den enkelte bils samlede miljøaftryk fra vugge til grav. Det vil give forbrugerne et mere retvisende billede, når de står ude hos forhandlerne,” siger Søren W. Rasmussen.
Se også: Læs FDMs test af elbiler
Skal din næste bil være mere grøn? Kontakt FDM, så kan vi hjælpe dig med at finde den bil, der passer til dine behov