Diesel er blevet stueren

De allernyeste dieselbiler forurener omtrent lige så lidt som nye benzinbiler og er bedre for klimaet. Partikelproblemet har været løst længe, og de allernyeste er også uskyldsrene, når det gælder NOx. Volkswagens dieselskandale har paradoksalt givet meget rene dieselbiler.

Udstødningen fra de nyeste dieselbiler testes både i laboratorium og på veje.
Fotograf:

Foto

Volkswagen
Nyt om biler

Dieselbiler blev dømt svinsk sorte og en hurtigt døende race i slipstrømmen af Volkswagens dieselsnyd, der kom for en dag i 2015.

Men det svinske er nu erstattet af noget, der kunne minde om grønt. De allernyeste dieselbiler er nemlig sluppet af med sit smertensbarn, udledningen af NOx, også kaldet kvælstofilter.

Èn af modellerne, Mercedes-Benz C-klasse med 220 d dieselmotor udleder overhovedet ikke NOx.

Det gælder i hvert fald de 13 modeller, som FDMs tyske søsterklub, ADAC har testet.

Èn af modellerne, Mercedes-Benz C-klasse med 220 d dieselmotor udleder overhovedet ikke NOx. Som i slet ikke. 0 milligram pr. km viste det påmonterede udstyr under kørslen.

Mercedes-diesel renere end benzinbiler 

Det er et bemærkelsesværdigt resultat og gør bilen ’grønnere’ end benzinbiler – og placerer denne dieselbil alenlangt under gældende og kommende miljøkrav. En BMW og en Opel sniger sig lige op på ét milligram NOx.

Se mere: Diesel får overraskende comeback

De 13 dieselbiler er testen i trafikken. Arkivfoto: VW
De 13 dieselbiler er testen i trafikken med den såkaldte RDE-test med udstyr monteret bag på bilerne. Arkivfoto: VW

De nye miljøkrav

Den meget rene udstødning gælder som udgangspunkt kun dieselbiler, der opfylder den nyeste norm, euro 6d-TEMP.

Euro 6d-TEMP-normen blev indført for typegodkendelse af nye biler pr. 1. september 2017. NOx-grænsen er 80 mg/km for dieselbiler og 60 mg/km for benzinbiler. Kravene vil gælde alle nye biler, der indregistreres første gang, fra 1. september 2019. Denne norm indeholder kravet om RDE, virkelighedstesten, hvor grænsen er 168 mg.

Euro 6d-normen træder i kraft 1. januar 2020 for nye modeller og 1. januar 2021 for alle nye biler, der skal sælges. Her er grænsen i praktisk test 114 mg.

På nær én ligger alle dieselbiler ved krævende kørsel langt under laboratoriegrænsen, som for dieselbiler er 80 milligram pr. km.

Den tyske test er foregået under kørsel i rigtig trafik og ved temperaturer lige over frysepunktet. I denne såkaldte RDE-test (real driving emissions) tillades et højere udslip for at tage højde for måleusikkerhed i det mobile udstyr.

På den måde tillader reglerne, at en dieselbil ved praktisk og krævende kørsel udleder op til 168 mg. Men de fleste i testen ligger på 5-40 mg og gennemsnittet er 24 mg/km – altså en fjerdedel af den officielle grænseværdi og en ottendedel af det i praksis tilladte.

Benzinbilerne har nærmest ingenting – et gennemsnit på 8 milligram.

Miljøzoner i Tyskland

Dansk test: småt med NOx

En helt ny dansk test tegner samme billede. En Peugeot 308 1.5 Blue HDi (diesel) udledte 25 mg NOx pr. km, mens en tilsvarende benzinbil, Peugeot 308 Puretech, lå nede på 11 mg.

Testen, som er bestilt og betalt af Peugeot i Danmark, er udført af Teknologisk Institut og gennemført under rigtig kørsel i Aarhus og omegn i marts.

Den virkelighedstest viser en anden interessant ting: At den moderne dieselbil er sluppet helt af med sit partikelproblem. Mængden af partikler fra udstødningsrøret var nærmest ikke målbart og var 35 procent renere end den omgivende luft på testruten.

Derimod var benzinbilens udstødning meget mere beskidt end luften, når det gælder partikler, men klarer lovkravet.

Diesel med god samvittighed

Resultatet af dieseltesten.
Renheden af udstødningen fra de 13 testede dieselbiler i rigtig trafik (RDE) varierer meget. Men selv modellen med mest NOx, Honda Civic, holder sig under 2020-kravene. Flere af dieselbilerne er renere end benzinbiler.

Dermed kan bilkøbere vælge en moderne dieselbil uden at have dårlig samvittighed over at gøre byluften usund, påpeger Motors biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen.

- I forhold til en benzinbil gør man klimaet en tjeneste ved at vælge diesel. Bedst er naturligvis elbil, hvis man alene ser på miljøpåvirkningen.

Mindre CO2

- Men at en ny dieselbil - udover at have fået bugt med NOx-udslippet - også udleder omkring 20 procent mindre CO2 end en sammenlignelig benzinbil er en miljøfordel, man ikke kan se bort fra, siger Søren W. Rasmussen.

Blåstemplingen af dieseludstødningen gælder som udgangspunkt kun biler, der opfylder den allernyeste norm kaldet euro 6d-TEMP.

'Fremtidssikret'

Det denne norm, euro 6d-TEMP, der formentlig er den eneste standard, som for bilister er 'fremtidssikret'. Miljøzoner i europæiske byer er ved at kravle opad, så biler, der kun opfylder euro 4, nærmer sig kørselsforbud.

Euro 5 er næst i rækken med muligt forbud, og de mest vidtgående byer har tanker om på et tidspunkt at forbyde de to første euro 6-normer, kaldet 6b og 6c. Det er nemlig først med 6d-TEMP, som er bilerne i denne ADAC-test, at der for alvor er kommet styr på NOx-udledningen.

Miljøzoner i Europa

Volkswagen-snavs gav renere biler

Baggrunden for den rene udstødning er den famøse Volkswagen-sag fra 2015. Den viste, at koncernen havde snydt lodret med myndighedsmålingerne af nye dieselbilers udslip af særligt NOx.

Grøn diesel med blå teknik

Hemmeligheden bag den rene udstødning fra de allernyeste dieselbiler hedder Adblue. Det er et tilsætningsstof, som bruges i efterbehandlingen af udstødningsgassen. Nogle biler havde det i forvejen, men teknikken er forbedret, bl.a. ved at placere renseenheden tættere på den varme motor og ved at skrue op for Adblue-forbruget.

I skandalens kølvand kom det desuden frem, at andre bilproducenter havde været meget ’kreative’ med deres målinger og handlet imod ånden i lovgivningen. Måske også ulovligt. Det kom også frem, at EU's regler var åbne for fortolkning, og at kontrol nærmest var fraværende.

De nye testmetoder, der er del af den nye Euro 6d TEMP-norm, har krævet, at bilproducenterne skulle skrue kraftigt op for bilernes motorstyring og rensesystemer – samt skrotning af gamle og selv halvnye dieselmotorer.

Det er derfor, der er i 2017 og 2018 er kommet så mange nye eller opgraderede dieselmotorer. Og at nogle modeller slet ikke fås med diesel længere.

Samtidig har benzinbiler med direkte indsprøjtning været nødt til at få partikelfilter.

Det glædelige resultat ser vi altså nu. Diesel er blevet omtrent lige så grøn som benzin. Om den objektive redning så kommer tidsnok til at stoppe dieselbilers faldende popularitet, er måske mere tvivlsomt.