Crashtest i børnehøjde

Det kan virke fjollet at banke legobiler sammen, men der er en mening med galskaben.

To Lego-modeller, en Porsche 911 GT3, og en Bugatti Chiron, bliver crashtestet
Fotograf:

Foto

ADAC
Bilist

Det er sjældent, at det menes bogstaveligt, når man siger, at noget er gået i tusind stykker. Lige her er det måske meget retvisende.

Tyske ADAC har - sammen med magasinet c't - crash-testet to Lego-biler. Ikke helt almindelige Lego-biler, men rettere de ultradetaljerede modeller, som nok mest henvender sig til voksne. En af dem er en skalakopi af en Porsche 911 GT3 RS, og den anden er en Bugatti Chiron.

Selvom det kan virke fjollet, er der faktisk en mening med galskaben.

VIDEO: Se bag om crashtesten (på tysk)

En mening med galskaben

Et af formålene med crashtesten er nemlig også at vise, hvor langt computersimulationer af biler og kollisioner faktisk er kommet. Selvom det er små biler, så indeholder hver af dem mellem 2.500 og 3.500 lego-dele. Det gør det til en tung opgave at forudse, præcis, hvad der sker.

Alligevel har en computersimulation formået at komme utroligt tæt på resultatet af det rigtige sammenstød.

"Selvom det er sjovt, så er det ikke kun sjovt," siger Søren W. Rasmussen, FDMs repræsentant i Euro NCAP, en organisation der crashtester rigtige biler.

Simulationer er kommet langt - og en legobil med tusindvis af dele er en god lakmus-prøve.
Simulationer er kommet langt - og en Legobil med tusindvis af dele er en god lakmus-prøve.

"Denne her test viser noget om, hvor langt simulationer er kommet. De er blevet meget forfinede, hvilket kommer os alle sammen til gode i form af sikrere biler," siger han.

Sikkerhed i børnehøjde

Udover at være en trykprøve for computersimulationer, så har testen også en anden fordel - den giver mulighed for at føre en samtale om trafiksikkerhed med en yngre målgruppe.

"De fleste børn har, heldigvis, aldrig nogensinde set en bil køre galt. Derfor kan en crashtest med Lego hjælpe med at føre en samtale med børn og unge, hvor man kan vise, hvilke destruktive kræfter der er på spil - og hvor vigtigt det er at køre i en sikker bil," siger Søren W. Rasmussen.