Høj fart gør ikke elcykler farligere

Når det kommer til uheld med elcykler, er årsagen stadigvæk en gammel traver. Havarikommissionen for Vejulykker har undersøgt 20 trafikuheld med elcykler, se konklusionerne her.

Rundkørsler og højresving er en af de mest udsatte steder for cyklister - elmotor eller ej.
Bilist

Havarikommissionen for Vejulykker har undersøgt 20 uheld, hvor elcykler har været indblandet - og i ingen af dem har en af årsagerne været, at elcyklen kørte hurtigere end de andre trafikanter regnede med.

Fakta om undersøgelsen:

Havarikommissionen for Vejulykker har undersøgt 20 trafikuheld, hvor elcykler har været en af parterne.

Det har været et krav, at uheldet skulle ske på en vej omfattet er færdselsloven mellem 2016 og 2018 - og at mindst én af parterne skal være alvorligt tilskadekommet eller dræbt.

Derudover skal uheldet være indberettet til politiet - hvilket typisk kun sker, når der har været et motorkøretøj impliceret i uheldet.
 

I 13 ud af 20 tilfælde havde modparten helt eller delvist ansvaret for ulykken. I disse ulykker var det som oftest uopmærksomhed, der var årsagen.

Når det kom til cyklisterne, så var det især deres alder, der spillede ind. I 8 ud af 20 ulykker var aldersrelaterede svækkelser, som f.eks stivhed i nakken eller dårligere balance, sandsynligvis en del af årsagen.

Høj fart ingen betydning

Langt størstedelen af uheldene skete i sving- eller krydsningssituationer. I disse situationer havde elcyklens fart ikke nogen betydning. Ulykkerne havde nemlig det tilfælles, at de enten skete ved lav fart, eller at modparten slet ikke havde set elcyklen.

"Når det kommer til bilisters rolle i de her uheld, er det desværre ikke nogen stor overraskelse, at uopmærksomed er en af trafikkens største dræbere," siger Dennis Lange, juridisk konsulent i FDM.

I de uheld, hvor modparten ikke var en faktor, var det typisk enten ved igangsætning eller ved lav hastighed at ulykken skete.

Læs også: Sådan er reglerne for superelcykler - Speed pedelec

Andre brugere, andre udfordringer

Når man kommer op i alderen, kan man opleve problemer med stivhed i nakken, som gør det sværere at orientere sig bagud. Derudover kan svækkede muskler i nogle ældre også gøre det svært at styre en elcykel, som typisk er 8-12 kg tungere end en "almindelig" cykel, lyder det fra HVU.

Læs også: Mange kommer galt afsted på elcykel

18 ud af 20 cyklister var enten over 65 år gamle, eller fysisk svækkede. HVU mener, at en del af cyklisterne ikke ellers ville have valgt cyklen som deres transportmiddel, hvis de ikke kunne få hjælp af en elmotor.

"En fysisk svækket fører af en tung cykel er ikke en god kombination," siger Dennis Lange.

"Mister man først kontrollen over en elcykel kan det være svært at få styring på den igen - specielt når batteriet på mange elcykler også skaber et højt tyngdepunkt. Hvis du er bilist, skal du derfor - akkurat som med fodgængere - være ekstra opmærksom på trafikanter, som kan være forbundet med større risiko."

Køb cykelholdere i FDM shop.dk:

Shop her