Stort benzinselskab dropper E5-benzin

Det er ikke længere muligt at tanke E5-benzin hos et af Danmarks største benzinselskaber, Circle K. Årsagen er, at selskabet vil den grønne omstilling, lyder forklaringen.

Circle K fører ikke længere E5-benzin på sine tankstationer
Bilist

Bilister, der ønsker at tanke E5-benzin på bilen, er siden årsskiftet kørt forgæves hos en af landets største kæder af tankstationer, Circle K.

Her er det nu kun muligt at tanke den nye E10-benzin med 10 procent bioætanol, der blev indført 1. januar som afløser for E5 med godt 5 procent bioætanol.

Langt de fleste biler kan køre på E10, men enkelte ældre benzinbiler kræver E5

Selvom alle nye biler siden 2011 har været godkendt til at køre på den nye E10-standard, tåler omkring fem procent af de ældre benzinbiler kun E5.

På de fleste tankstationer er det derfor fortsat muligt at tanke den tidligere E5-benzin, men altså ikke hos Circle K, der har 380 bemandede og ubemandede tankstationer landet.

Læs også: Ny grønnere benzin på vej til danskerne

Går forrest i omstilling

”Der er et politisk ønske om, at vi i Danmark reducerer vores CO2-udledning med 70 procent frem mod 2030. Det er en opgave, der kræver stor omstilling i transportbranchen, og som elbiler ikke kan trække alene. Når vi hos Circle K har valgt kun at tilbyde E10-benzin, er det fordi, vi ønsker at signalere, at vi gerne vil gå forrest i den transformation,” siger direktør for brændstof hos Circle K, Peter Rasmussen.

Ifølge Peter Rasmussen vil det dog være muligt at tanke E5-benzin på selskabets lavprisstationer, Ingo. Her er man i gang med at udfase oktant 92 til fordel for en ny oktan 98 E5-benzin. Det ventes, at alle Ingo-stationer i løbet af første kvartal vil tilbyde E5-benzin.

Her kan bilister tanke E5-benzin hos selskaberne:

  • Uno X (98 oktan)
  • Bonus (98 oktan)
  • Ingo (98 oktan)
  • OK (100 oktan)
  • Shell (V Power – 100 oktan)
  • Q8 (GoEasy Extra – 95 oktan)
  • F24 (GoEasy Extra – 95 oktan)

Se om din bil kan køre på E10 (eksternt link)

Hos selskaberne fås E5-benzin enten som en alternativ oktan 95-benzin eller et højoktan premiumprodukt, der typisk koster op mod en krone mere pr. liter.

Læs også: Ny mærkning af benzin og diesel

Positivt med mere bioætanol i benzinen

”Det er positivt, at man fra EU's side stiller krav om en øget iblanding af bioætanol for at mindske CO2-udledningen og bilernes klimaaftryk. Langt de fleste biler kan køre på E10, men en del ældre benzinbiler kræver E5. Derfor er det vigtigt, at man er opmærksom på, hvad ens bil kan køre på, inden man tanker. Ellers risikerer man skader på motoren,” siger leder af FDMs tekniske rådgivning, Lone Otto.

Få rabat på brændstof