Ny mærkning af benzin og diesel

Nyt mærke skal gøre det lettere at finde det rigtige brændstof til bilen i hele EU. Mærke vil give forbrugerne mere tryghed i valg af brændstof, mener FDM, der har efterlyst en fælles europæisk mærkningsordning.

Fra oktober suppleres brændstof i Europa et ny mærke. I Danmark vil benzin få et E5 mærke.
Bilist

Bilisterne vil inden længe støde på et nyt mærke, når de trækker pistolen på en af landets tankstationer.

En ny EU-mærkningsordning betyder, at både standere og pistoler fra oktober skal være forsynet med et mærke, der angiver, hvad det er for et produkt, man tanker.

I Danmark vil benzinstandere og -pistoler blive forsynet med et E5-mærke, som fortæller, at der i benzinen er iblandet højest fem procent bæredygtigt bioethanol.

Hvad enten man tanker benzin eller diesel, vil brændstoffet dog være den samme som hidtil

Da andelen af bioethanol ikke har noget at gøre med oktantallet, vil E5-mærket herhjemme sidde på alle typer benzin uanset oktantallet.

For dieselbilister vil det nye mærke i Danmark være B7, da der her er blandet højest syv procent af den bæredygtige biodiesel i.

Stadig det samme brændstof

Hvad enten man tanker benzin eller diesel, vil brændstoffet dog være den samme som hidtil. Det nye mærke fortæller alene, at der blandet bioethanol i og hvor meget.

Siden 2010 har man blandet bioethanol i brændstoffet for at mindske CO2-udledningen.

Også nye biler vil fremover være forsynet med det nye brændstofmærke på eller omkring tankdækslet og fortælle, hvilket brændstoftype den enkelte bil kan køre på. For nye benzinbiler vil mærket være E10. Det betyder, at bilen kan køre på E-mærket benzin op til E10.

Læs også: Hvad hedder brændstoffet i udlandet?

Indføres i hele EU

De nye mærker indføres samtidigt i hele EU samt Norge, Schweiz, Island, Tyrkiet m.fl. og skal gøre det nemmere for bilisterne at finde det brændstof, der passer til deres bil.

Baggrunden er, at flere EU-lande allerede i dag tilbyder adskillige brændstoftyper og energiformer, hvoraf nogle har en højere andel af bioethanol.

Eksempelvis kan man i Tyskland allerede i dag tanke det billigere E10-benzin som alternativ til den ’almindelige’ Super. Som tallet angiver, er andelen af bioethanol her højest 10 procent, mens Super er E5-benzin som i Danmark.

Det nye EU-mærke omfatter også brint og gas, som får deres eget mærke i takt med, at tankstationer begynder at tilbyde det.

Læs også: Hvis du fejltanker bilen

De fleste biler kan køre på E10

FDM hilser det nye mærke velkommen og mener, det giver bedre overblik og tryghed i forhold til, hvad man kan og bør vælge på tankstationen.

”Selvom brændstoffet er det samme, hedder det noget forskelligt rundt om i Europa. Er man i udlandet, kan det give usikkerhed om, hvad man kan tanke, og er hvert år årsag til fejltankning. Derfor er det udmærket, at man nu introducerer et fælles mærke, der gør det mere tydeligt for forbrugerne, hvilke typer brændstof de tanker, og om det passer til bilen. Det er noget, FDM længe har efterlyst,” siger leder af teknisk rådgivning i FDM, Lone Otto, og tilføjer:

”Mange også ældre biler kan kører, på et brændstof, der har en højere procent af bioethanol, end vi har i Danmark. Eksempelvis kan langt de fleste biler fra år 2000 og frem køre på E10, som er et grønnere alternativ. Det er dog vigtigt, at man undersøger, hvilken type brændstof der passer til bilen. Det gælder ikke mindst, hvis man kører på diesel.”

Læs også: Her er brændstoffet billigst i Europa

Måske E10 i Danmark

Frem til 2020 vil der herhjemme ikke blive ændret på procenten af bioethanol i brændstoffet, som altså fortsat kun vil være E5 og B7. Det er dog muligt, at E10-benzin på sigt også introduceres i Danmark. Sker det, vil tankpistolerne til det blive forsynet med det runde E10-mærke.

Hvilken type brændstof en bil kan køre på, fremgår af bilens instruktionsbog. FDM-medlemmer kan også kontakte FDMs rådgivning.

FDM rådgivning