Ny grønnere benzin på vej til danskerne

Fra nytår kan du tanke E10 på de danske standere. Benzinen har en højere andel af bioætanol og erstatter den nuværende E5. Det er dog ikke alle benzinbiler, der kan køre på den nye E10-benzin, påpeger FDM.

Fra nytår vil oktan 95 benzinen hedde E10
Bilist

Det bliver fra årsskiftet lidt grønnere at tanke sin benzinbil.

1. januar øges iblandingen af bioætanol i oktan 95-benzin på landets tankstationer. Det betyder, at den nuværende E5 med 5 procent bioætanol erstattes af en ny E10-standard, der indeholder 10 procent bioætanol.

Derfor er det vigtigt, at man sikrer sig, at ens bil kan køre på E10-benzin, inden man tanker

Baggrunden for den højere iblanding er, at man fra EU’s side ønsker at mindske bilers CO2-udledning ved at øge kravene til iblandet bioætanol.

I følge brancheorganisationen Drivkraft Danmark, vil det årligt mindske CO2-udledningen med 200.000 at gå fra E5 til E10.

Læs også: Ny mærkning af benzin og diesel

Lige langt på literen

”Det giver god mening at øge mængden af bioætanol i brændstof, da det sænker CO2-udledningen. Vel at mærke så længe bilerne ikke tager skade. Energieffektiviteten, altså hvor langt man kører på literen, er stadig stort set den samme, så det er marginalt, hvad man som almindelig bilist vil opleve af forskel, hvis overhovedet nogen,” siger leder af FDMs tekniske rådgivning, Lone Otto.

Kontakt FDM teknisk rådgivning

Nyt mærke på tankpistolen 

Med den nye E10-standard vil det nuværende E5 mærke på tankpistolerne blive erstattet med et E10 mærke. Dog kun på oktan 95. Højoktan benzin med oktan 98 eller mere vil fortsat have den lavere E5-iblanding af bioætanol og derfor stadig være mærket E5.

Læs også: Hvad hedder benzinen i udlandet?

De fleste nye biler har et mærke i tankdækslet der viser, at bilen er godkendt til E10
De fleste nye biler har et mærke i tankdækslet, der viser, at bilen er godkendt til E10 benzin. (Foto: FDM)

Ikke alle kan køre på E10

Alle benzinbiler produceret efter 1. januar 2011 er godkendt til E10. Ofte fremgår det af et mærke på bilens tankdæksel. Langt de fleste ældre biler og motorcykler kan også køre på den nye E10-standard. Der er dog undtagelser. Omkring fem procent  af bilparken er i følge Drivkraft Danmark ikke godkendt til E10.

Se om din bil kan køre på E10 (eksternt link)

”Derfor er det vigtigt, at man sikrer sig, at ens bil kan køre på E10-benzin, inden man tanker. Det kan man gøre på hjemmesiden E10benzin.dk eller ved at kontakte bilmærkets importør. Kan bilen ikke køre på E10, anbefaler FDM, at man fremover tanker E5-benzin med et højere oktantal. Også selvom det er lidt dyrere. Ellers risikerer man skader på bilen,” siger Lone Otto og tilføjer:

”Der sker ikke noget ved, at man kommer til at tanke en smule E10, blot man efterfølgende fylder E5-benzin på. Men har man fyldt tanken med E10, bør man få den tømt. Helt som ved anden fejltankning.”

Læs også: Hvis du fejltanker bilen

Forventer uproblematisk overgang

Hos Drivkraft Danmark har man forberedt sig grundigt, så der både vil være E10 og rigtige mærker på tankpistolerne, når det nye år skydes ind.

”Vi forventer, at overgangen til E10 bliver helt uproblematisk. Alle nyere biler er godkendt til E10, som bilist vil man derfor ikke opleve nogen forskel. Man kan forsat trygt tanke på samme måde som hidtil,” siger teknik- og miljøchef i Drivkraft Danmark, Michael Mücke Jensen.

Den nye højere iblanding af bioætanol gælder kun for benzin. Bilister, der kører på diesel, skal fortsat tanke med ’pistolen’ mærket med B7.

Få medlemsrabat på benzin og diesel: 

Se her