Så meget påvirker aircondition elbilens rækkevidde

Vejret påvirker, hvor langt en elbil kan køre på en opladning. Men selvom elbilen bruger strøm på at køle kabinen ned, kan du roligt bruge elbilens aircondition uden at frygte for rækkevidden

På længere ture kan det være nødvendigt med en opladning af elbilen.
Bilist

Skal man sidde og svede i sin elbil hele sommeren, så airconditionanlægget ikke æder hele rækkevidden? Nej, for i modsætning til om vinteren, hvor elbilen skal bruge meget energi på at holde kabinen varm, så skal temperaturen reguleres mindre om sommeren, og derfor påvirkes rækkevidden i mindre grad.

Sommer er bedre end vinter

– Hvor rækkevidden om vinteren kan være 20-30 procent kortere, ser vi typisk kun 5-10 procent kortere rækkevidde om sommeren, når folk bruger aircondition, siger tekniker Yasser Abaiji, FDM Rådgivning. Han påpeger to andre områder som også påvirker bilens rækkevidde om sommeren: batterikøling og hvordan du kører bilen.

LÆS OGSÅ: Alle FDMs test af elbiler

Dansk sommervejr er elbilsvejr

Den optimale temperatur for et elbilbatteri er omkring 20 grader, og da man ofte har en lignende temperatur i kabinen, er det ved den temperatur, elbilen har den længste rækkevidde. En dansk sommer ligger typisk på mellem 18 og 20 grader i gennemsnitlig maksimumtemperatur, og dermed er sommeren i Danmark virkelig velegnet til batteriet i elbilen. Der er også dage, hvor temperaturen kommer op over 30 grader, og her kan man opleve, at bilens rækkevidde bliver lidt kortere.

FDM tilbyder også attraktive forsikringer til elbiler: 
FDM Forsikring til elbiler
 

Ladetiden kan blive længere hvis batteriet er meget varmt. Det kan eksempelvis være fordi man har kørt hurtigt på motorvejen eller accelereret kraftigt.
Ladetiden kan blive længere hvis batteriet er meget varmt. Det kan eksempelvis være fordi man har kørt hurtigt på motorvejen eller accelereret kraftigt. 

 

Længere ladetid i varmen

Varmen kan også spille ind, når elbilen kører på langtur med høj fart. Altså ikke på tværs af Danmark, men hvis du kører på Autobahn og udnytter bilens fartressourcer fuldt ud. Når du kører stærkt, har bilen svært ved at køle batteriet tilstrækkeligt, og dermed er det også for varmt til at kunne hurtig- eller lynlade. Selv dansk motorvejshastighed kan påvirke ladetiderne, hvis der er dårlig køling af batteriet, hvilket eksempelvis gælder for Nissan Leaf.

LÆS OGSÅ: Sådan får du god ladestil

Hvis elbilen er ved at løbe helt tør for strøm, så slår den automatisk klimaanlæg eller aircondition fra.
Hvis elbilen er ved at løbe helt tør for strøm, så slår den automatisk klimaanlæg eller aircondition fra.

Skal jeg slå aircondition fra?

Generelt bør du derfor ikke slå køling af kabinen fra på elbilens aircondition- eller klimaanlæg. For selvom du får en lidt kortere rækkevidde, så er det bedst at køre med et koldt hoved. Er rækkevidden alligevel et problem, kan den forlænges betydeligt mere blot ved at sætte farten lidt ned. Dermed kommer du sikkert frem, og er det en varm sommerdag, kan du jo bruge ladetiden til at nyde en kold is.