Selvom den nye Ford Kuga er juli måneds absolutte bestseller, er det ikke alle nye ejere, der er lige tilfredse med den populære plugin-hybrid.
Flere bilkøbere har henover sommeren nemlig fået leveret deres nye Ford Kuga plugin-hybrid med manglende udstyr.
Andre er blevet kontaktet af forhandleren med besked om, at deres nye Ford Kuga ved levering vil være uden noget af det udstyr, der ellers fremgik af specifikationerne ved købet, erfarer FDM.
Det drejer sig blandt andet om støjreducerende lydanlæg i kabinen (se opdatering længere nede), klapborde bag forsæderne og stik, der har fået en anden udformning. Udstyr som fremgik ved bestillingen af bilerne.
Bilerne har alle det såkaldte Vignale-udstyrsniveau.
Læs også: Elbiler får baghjul af plugin-hybrider
Biler mangler udstyr
”Konkret har vi modtaget en håndfuld henvendelser fra forbrugere, der har fået en bil, hvor noget af det udstyr, der fremgik af udstyrslisten ved købet, mangler. Det er de helt forståeligt ikke tilfredse med og vil derfor vide, hvad deres rettigheder er,” siger jurist i FDM, Simon Nguyen Kildeby.
Også på Facebook har flere ytret utilfredshed med, at deres nye Ford Kuga plugin-hybrid enten er blevet eller vil blive leveret med andet udstyr end det, der fremgik af udstyrslisten, da de købte bilen.
Læs også: Billig og velkørende Ford Kuga
OPDATERET 13. AUG. KL. 14.02:
Efter artiklens offentliggørelse bekræfter Ford Danmark nu, at alle de berørte Vignale-modeller (modelår 2020.75) alligevel vil blive leveret med det såkaldte Active Noise Cancellation, ANC.
"Vi er klar over, at der desværre har været givet misvisende information omkring dette. Dette skyldes en miskommunikation med fabrikken om, hvornår ANC forsvinder fra Kuga. Det er nu blevet bekræftet, at ANC først forsvinder i biler bygget fra februar 2021. Ford skal naturligvis beklage, hvis misinformationen har givet anledning til bekymringer hos kommende Kuga-ejere," skriver Ford Danmark i en mail til FDM.
I følge Ford Danmark vil alle, der på nuværende tidspunkt enten har fået leveret eller bestilt en Kuga plugin-hybrid, få en bil med Active Noise Cancellation.
Ændring i udstyr ikke usædvanligt
At bilkøbere får leveret en ny bil med andet eller manglende udstyr i forhold til det, de bestilte, er langtfra ukendt. FDM modtager regelmæssigt henvendelser fra medlemmer, der ikke har fået helt den bil, de bestilte.
Heldigvis har de fleste både en slutseddel og anden dokumentation som annoncer og brochurer, der dokumenterer, præcis hvilken bil og med hvilket udstyr de har bestilt. Det er vigtigt at kunne fremlægge dokumentation, hvis man ønsker at reklamere.
Sådan er dine rettigheder ved fejllevering
Er der sket fejllevering i forbindelse med dit køb af ny bil skal du reklamere til forhandleren, og du kan ifølge købeloven kræve enten:
- Afhjælpning af fejl og mangler – typisk eftermontering af udstyret
- Omlevering – ny bil der svarer til den, du oprindeligt bestilte
- Passende afslag i prisen
- Ophævelse af handlen
Som udgangspunkt er det op til dig som forbruger selv at afgøre, hvad du foretrækker.
Kun hvis sælger kan dokumentere, at en omlevering eller afhjælpning vil være umulig, og der er tale om ikke uvæsentlige mangler, kan et tilbud om ophævelse af handlen eller afslag i prisen være eneste mulige løsninger. Det kan være, hvis modellen er udgået eller ændret, eller hvor afhjælpning af manglerne vil være uforholdsmæssig dyrt. Men det kræver, at sælger kan dokumentere dette.
FDM: Ingen rigtig løsning
Hvad der er den rigtige løsning ved fejllevering, afhænger helt af de konkrete fejl og mangler, dit behov, og om du evt. kan leve med den leverede bil. I så fald kan et afslag i prisen være at foretrække. Så kan du også beholde bilen.
I alle tilfælde er der fordele og ulemper, du bør have sig for øje, inden du træffer din beslutning.
Er det manglende udstyr afgørende for dig, kan du bede om at få det eftermonteret eller at få leveret en ny ’fejlfri’ bil. Ved det sidste risikerer du dog at måtte vente flere måneder på en ny bil. Det er ikke bare ærgerligt, men kan også være bøvlet, hvis det betyder, at du dermed står uden bil.
Endelig kan du bede om at få købet hævet og få dine penge retur. Det er dog ikke altid den bedste løsning. Især ikke, hvis du har gjort en god handel eller har købt en særlig kampagnemodel. Derfor er det heller ikke et tilbud, du som køber uden videre skal acceptere.
I tilfældet med plugin-udgaven af Ford Kuga Vignale er den eksempelvis steget omkring 35.000 kroner i pris over de seneste måneder. Skal du købe en tilsvarende plugin-hybrid eller genbestille samme model, vil den altså være blevet væsentligt dyrere, end da du først købte den.
Læs også: Gruppetest af 14 plugin-hybrider
Søg dialog
FDM anbefaler, at du forsøger at opnå en god dialog med sælger. Det er den bedste forudsætning for at nå en tilfredsstillende løsning for dig.
Som FDM-medlem kan du desuden altid få råd og vejledning og juridisk hjælp i forbindelse med din reklamation, hvis din nye bil har fejl eller mangler. Det gælder også gennemgang af slutsedlen.